Verward

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

Vraag

Ik wil zo graag verlost worden van alle verleiding die leidt tot verwarring en chaos. Hoewel ik graag geloven wil in een vrije wil en bestemming, ben ik toch verward. Wanneer komt Hij toch?

Antwoord

Eigenlijk geen vraag die gesteld wordt, maar een diep verlangen wat uitgesproken wordt. Verlangen naar de wederkomst van Christus. Waarom? Wel, om dan de verlossing mee te maken van alle verwarring en chaos die allerlei verleidingen nu in je leven geven. Het is niet voor niets dat Jezus ons geleerd heeft om dagelijks te bidden om verlost te worden van de Boze. Dat is om dan geen verzoekingen en verleidingen meer te hoeven ondervinden. Nu is de satan nog op verschillende manieren bezig om ons te verleiden en te verzoeken. Altijd aan het proberen om ons los te weken of af te trekken van God.

Wat je precies bedoelt met die vrije wil is me niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat we moeten zeggen dat we een wil hebben die gebonden is aan het kwaad. Helaas is onze wil niet zo vrij dat we nooit meer toegeven aan de verleidingen van de Vorst der duisternis. Was dat maar waar! Totdat Jezus wederkomt gaat de duivel nog rond als een briesende leeuw of een engel des lichts om mensen te verleiden en te verzoeken. In principe is de satan verslagen, maar hij roert zijn staart. Dat is knap lastig. Dat geeft chaos en verwarring. Je wordt danig heen en weer geschud. Gezift als de tarwe. Maar gelukkig is er een Voorbidder. Hij waakt over Zijn aangevochten en bestreden kinderen. Dat geeft geborgenheid en houvast. Maar dat geeft ook verlangen naar Jezus’ wederkomst. Laat dat uitzicht en verlangen er steeds mogen zijn. Laat dat gevoed en versterkt worden door het Woord. Leef dichtbij Hem Die de satan overwonnen heeft en zegt: Zie, Ik ben met je al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

1 reactie
Sammie2016
Jij voelt datgene wat de Bijbel zo treffend verwoordt in
Romeinen 7:21-24 .......
Ik ontdek in mijn geval deze wet: als ik het goede wil doen, is het slechte bij mij aanwezig. 22 De mens die ik vanbinnen ben geniet echt van Gods wet,23 maar in mijn lichaam zie ik een andere wet strijd voeren tegen de wet van mijn verstand en mij een gevangene maken van de wet van de zonde, die in mijn lichaam is. 24 Ongelukkig mens die ik ben! Wie zal mij bevrijden van het lichaam dat deze dood ondergaat?

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook vaak denk: "lieve Vader neem alstublieft het heft in handen hier op aarde, neem de heerschappij over, laat Uw Koninkrijk regeren en Uw wil gedaan worden".
Wij mensen bakken er niets van, menselijk heerschappij brengt alleen maar ellende en verdeeldheid.

Van mijzelf weet ik dat intensief lezen en bestuderen van de Bijbel mij helpt gefocust te blijven op Gods Koninkrijk.
Dat tezamen met het praten/prediken over Gods Koninkrijk en veel heel veel praten met onze hemelse Vader.
Door dat te doen sta je niet te veel stil bij de problemen op aarde en je eigen misère.