Fantaseren over verkrachting

C. den Hamer / 2 reacties

Vraag

Ik fantaseer regelmatig over een verkrachting. Dit heeft uiteraard niets met Gods liefde en seksualiteit te maken. Wat zou een oorzaak kunnen zijn? Kan het te maken hebben met nare ervaringen uit het verleden? En hoe kom ik er vanaf?

Antwoord

Beste vragensteller m/v,

Je vraag is dusdanig kort dat daardoor een genuanceerd antwoord niet goed te geven is. Zoals je al suggereert kunnen er oorzaken aanwezig zijn vanuit het verleden, maar ik weet niet of dat het geval is omdat er geen info door jou wordt verstrekt. Helaas kan ik ook niet veel zeggen over de fantasieën die je hebt. Roept het afschuw op, beangstigt het je of windt het je juist op? Om echt er iets zinnigs over te kunnen zeggen is het noodzakelijk dat ik wat meer hoor te weten. Dan kan ook beter bekeken worden wat noodzakelijk is om het probleem aan te kunnen pakken.

Helaas een beter antwoord geven is nu niet mogelijk. Ik wens je sterkte en Gods kracht toe bij je overwegingen om meer informatie te geven.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Lees meer artikelen over:

seksuele fantasie
2 reacties
dspolleke
Er zijn cijfers bekend (die ik zo snel niet kan vinden) over het fantaseren over verkrachting. 1 op de 6 vrouwen komt in aanraking met onvrijwillige sex. 1 op de drie vrouwen fantaseert over onvrijwillige sex. Dit is geen vrijbrief voor verkrachters want de fantasie en een werkelijke verkrachting liggen ver uit elkaar.

Dromen over gedwongen worden tot sex (met je eigen partner) kan het liefdesspel verdiepen en het vertrouwen in elkaar versterken.

Het dromen over iemand dwingen tot sex daarentegen verdient toch enigzins aandacht van proffesionele zielzorg.

De Bijbel is duidelijk over sex buiten het huwelijk.. Dit wordt afgekeurd. Over dromen en verlangen naar (gedwongen) sex zou je "wie een vrouw aanziet om haar te begeren" aan kunnen grijpen om eens goed met God in conclaaf te gaan over je dromen en gedachten.
Alphonsus
Wanneer je fantaseert en je realiseert je dat aan het begin of tijdens het fantaseringstraject is de oplossing: direct iets totaal anders gaan doen of ondernemen waarbij je je verstand nodig hebt. De fantasie verdwijnt dan. Dit dan niet een of tweemaal doen maar iedere keer weer als de fantasie aanwezig is.

Wanneer je je het pas achteraf realiseert dat je gefantaseerd hebt bidt dan tot de Heilige Geest dat Hij je te binnen zal brengen (je in herinnering zal brengen) opbouwende en bemoedigende teksten uit Gods woord, opdat je tijdig "gewaarschuwd" wordt.
Dan geldt wel dat je Gods woord moet kennen en er veel in moet lezen. Volhard vervolgens in je bidden. Dus dit dan ook niet maar een of tweemaal.

Weet dat hier een strijd geleverd moet worden en de oorlog niet met een veldslag gewonnen zal zijn.

Trouwens in het hele leven geldt bijna altijd doorzetten, volhouden en niet opgeven.