Vriend en zijn ex-vriendin hebben dochtertje

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Ik ben van de Gereformeerde Gemeenten en heb sinds kort mijn vriend leren kennen. Hij heeft me verteld dat hij samen met zijn ex-vriendin een dochtertje heeft. Nu vraag ik me af of in de Bijbel vermeld staat of het geoorloofd is dat mijn vriend een andere relatie mag aangaan, aangezien hij en zijn ex-vriendin een dochtertje hebben.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jammer dat het even duurde voordat ik aan deze vraag toekwam.  Je situatie is inderdaad niet makkelijk.  Je vriend heeft iets ongeoorloofds gedaan in Gods ogen: een seksuele relatie buiten het huwelijk met het gevolg dat er een dochtertje is geboren. Ten eerste, hij heeft een verantwoordelijkheid voor de jonge vrouw/moeder die nu voor een dochtertje moet zorgen en ten tweede heeft hij een verantwoordelijkheid voor zijn dochter dat zij in een normaal huwelijksleven mag opgroeien. Die twee zaken moet hij onder ogen zien en er een oplossing voor zoeken. Zomaar weg te lopen uit een relatie die zo intiem is geworden vind ik altijd laf maar zeer zeker onchristelijk. Dat betekent niet dat iedereen die een seksuele relatie aangaat ook automatisch met die persoon moet trouwen, maar het wordt het wel heel ernstig als er een kindje geboren wordt uit die relatie.

Bijbels gezien is het jouw vriend niet zomaar geoorloofd om een andere relatie aan te gaan omdat hij niet met die ex-vriendin getrouwd is. Het wordt hoog tijd dat we elkaar er op gaan wijzen dat relaties niet "rental-cars" zijn die je even gebruikt om een eindje lekker te rijden en dan weer terug te brengen om vervolgens weer een andere auto te nemen.

Eerlijk gezegd raad ik je aan geen verdere relatie met die vriend op te bouwen maar hem te wijzen op zijn mannelijke verantwoordelijkheid.

Gods zegen toegewenst.

Ds. A. T. Vergunst

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relaties