Omgaan met diabetes

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van in de twintig en heb diabetes. Nu is het zo dat ik veel  moet sporten om de suikerspiegel laag te houden. Geen enkele dag is sporten een probleem, behalve de zondag. Nu staat de suiker op zondag dus torenhoog (bijna 20). Normaal moet het staan tussen de 4 en de 8. Verleden week zondag ben ik een half uur gaan hardlopen. Dat ging prima, zo tussen de diensten door. Ik moet er wel bij zeggen dat ik blij was dat ik geen bekende tegengekomen ben in mijn sportoutfit. Maar mijn suikerspiegel stond de gehele dag goed! Ik weet dat de zondag geen dag is om te sporten... en dat deed ik voorheen dus nooit, maar is het zondig en geheel verkeerd als ik een half uur ga hardlopen op zondag? Ik heb er gemengde gevoelens over. Misschien zegt u, waarom ga je geen rondje wandelen? Nou, dan moet ik er wel meer dan een uur voor uittrekken, want dan gaat de suiker veel minder snel naar beneden. En aangezien ik geen zin heb om heel de middag te gaan wandelen, ga ik liever een half uur hard lopen. Meer insuline spuiten mag niet, want ik moet er zien af te komen door heel gezond te eten en veel te bewegen. Hoe denkt u er over?

Antwoord

Beste jongedame,

Dat valt niet mee om diabetes te hebben. Onze goede God geve je kracht om dat kruis te dragen. Wat mooi dat je de suiker met hardlopen zo'n eind naar beneden krijgt.

Ik begrijp dat dat sporten op zondag voor je gevoel eigenlijk niet kan, maar dat je het toch nodig hebt. Toch hoef je je niet bezwaard te voelen om ook op zondag een rondje te lopen en wel om de volgende redenen.

1. Wat jij doet is geen wedstrijdsport. Bovendien gaat het bij jou niet ten koste van het bijwonen/beleven van de kerkdiensten. De Heere Jezus genas mensen op de sabbat. Dat hardlopen is bij jou medische noodzaak. Principieel is er geen verschil tussen wandelen en hardlopen. Waarom zou je op zondag wel mogen wandelen en niet hardlopen? Het tempo is niet bepalend voor wat wel of niet geoorloofd is op zondag, evenmin de outfit.

2. Wel raad ik je aan het op een zodanig tijdstip te doen dat de inspanning je niet hindert of afleidt in de tweede dienst. Dus loop geruime tijd daarvoor. Ik ken je woonsituatie niet, maar zoek een plek op waar je weinig of geen kans loopt een bekende tegen te komen. Maar als zo iemand je vraagt naar dat sporten op zondag, kun je toch eerlijk zeggen dat je het medisch gezien nodig hebt?

3. Ik neem aan dat je het in je gebed voor legt aan de Heere. Kun Hem er met een gerust hart voor danken? Hem danken dat je je suiker op deze natuurlijke wijze naar beneden krijgt? "Want alles wat God geschapen heeft is goed en niets is verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde, want het wordt geheiligd door het Woord van God en door het gebed" (1. Tim. 4:5).

Met hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Tags in dit artikel:

diabetessport(en)zondag