Vriend gaat heel anders om met geld

C. M. Chr. Rots - de Weger / 9 reacties

Vraag

Ik heb bijna een jaar verkering met een hele lieve jongen van 25 jaar met een heel groot hart en heel goed salaris. Hij heeft een eigen koophuis, auto en nog meer. Wij hebben pas gekeken of we niet groter kunnen wonen als onze budgetten samen komen, maar hij is tevreden met wat hij heeft en hij zegt -daar heeft gelijk in- ik woon comfortabeler dan jouw ouders ooit gewoond hebben. Goed is goed. Ik zou graag wel aanzien willen, een mooi vrijstaand huis in een buitenwijk. Daar is hij niet voor in.

Toen wij er over doorspraken en onze uitgavenpatronen vergeleken, bleek hij erg zuinig te leven wat betreft eigen levensonderhoud, maar geeft hij wel een enorm groot bedrag uit aan kerkbalans, goede doelen en armere gezinnen. Hij verdient zo goed dat hij toch nog 10.000 euro spaart in het jaar, maar ik vind het jammer van het zelfverdiende geld. Dit leidt veel tot discussies, maar Hij ziet dit echt iets wat hij uit blijdschap en dankbaarheid mag geven aan de ander en verwijst hierbij naar teksten uit de Bijbel.

Ik lig op bed te berekenen wat je met als die giften kan doen en baal er echt van. Hij spreekt mij er op aan en zegt dat ik ook giften moeten geven aan kerk en naaste. Ik doe dat met collectemunten in de kerk en dat vind ik voldoende. Iets wat klein begon, lijkt te escaleren omdat we beiden bij ons standpunt blijven. Is dit een reden om het uit te maken, ondank dat ik wel veel liefde van hem ontvang en hij de pijn en verdriet van mijn verleden met liefde en warmte weggenomen heeft?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het inkomen en het bestedingspatroon, ofwel: hoe ga je om met dat wat je hebt ontvangen. Mooi dat jullie het gesprek hierover niet uit de weg gaan. Want het is inderdaad geen bijkomstigheid binnen een relatie, maar een serieus bespreekpunt. Hoe kom je nu echter bíj elkaar? Tja, dan gaat het in eerste instantie niet meer over geld, maar over levensprincipes. Dan wordt het omgaan met de centen een ethisch vraagstuk! Want je hebt allebei een ander standpunt. Wellicht vanuit je opvoeding meegekregen. Híj heeft geleerd dat alles gekregen is en wil zijn dankbaarheid laten zien in zijn uitgavenpatroon. Bovendien vergelijkt hij zijn ‘welvaart’ met dat van de vorige generatie. En ja, de levensstandaard is anders geworden, dus daarmee de verantwoordelijkheid in het omgaan met ‘het aardse goed’ ook.

Jíj vindt dat je zélf je geld verdient en dat je je best wat luxe mag veroorloven. Ook dat is een standpunt waar het nodige over te zeggen is. Ik ga dat niet doen. Ik geef ook geen oordeel over het één of het ander, maar ik begrijp wel dat het gaat escaleren als je ieder deze heel verschillende levensvisies blijft vasthouden. Want ons ‘omgaan met geld’ is niet slechts een vorm van ruilhandel, maar het heeft invloed op alle levensterreinen. Zelfs op dat van de liefde!

Een beetje verschillend denken over inkomsten en uitgaven hoeft geen probleem te zijn. Dat is eerder een uitdaging om te zien hoe je bij elkaar komt. Dat kan door beide een beetje water bij de wijn te doen. Principiële verschillen daarentegen vragen om een ándere benadering. Dan ben je niet klaar met het openen of juist het dichthouden van de knip! Dan gaat het niet meer alleen over geld, maar over waarden als tevredenheid, dankbaarheid, eigenwilligheid, enzovoort. Dus niet alleen waarde, maar vooral over waarden. En normen. Jullie gesprekken moeten dáár over gaan. Zo leer je elkaar steeds beter kennen!

En groei je niet naar elkaar toe? Helaas, dan zal de relatie geen stand houden. Bedenk, dat je ‘omgaan met geld’ áltijd terugkomt, je leven lang! En dan is het prettig om te weten hoe je levenspartner ánders kan denken en handelen dan jijzelf. Zoals hij ook over andere belangrijke zaken anders kan denken dan jij doet. Dat is op zichzelf genomen niet erg, maar vormt de uitdaging in het al dan niet kiezen voor déze man!

Is het een aanrader om gezamenlijk eens iets te lezen over hoe je om kunt gaan met ethische vraagstukken, levensvisie, wereldbeeld? Er zijn meerdere boeken die je misschien verder kunnen helpen in het vormen van een -mogelijk veranderende- mening. Of open het gesprek met anderen en/of vrienden. Mogelijk is ‘omgaan met geld’ een onderwerp voor de Bijbelstudievereniging.

Het ga je goed,
Marijke Rots

Ps. Ik houd er niet zo van om boektitels te noemen, maar vooruit, ik noem je het boek van Tim Keller "Namaakgoden", waarin hij een hoofdstuk wijdt aan het omgaan met geld. Ongetwijfeld leerzaam!

Tags in dit artikel:

collectewelvaart
9 reacties
Ron60
Dit vond ik zelf heel waardevol om te lezen.https://levenslicht.org/overdenking/het-doel-van-welvaart/
Bomans
Is dit een serieuze vraag? In dat geval zou ik het zeker uitmaken. Deze jongen verdient namelijk een meisje met hetzelfde liefdevolle en grootmoedige hart als wat hij zelf heeft.
drB
@ Bomans: Inderdaad, dat ben ik geheel met je eens! Er bekroop me een raar gevoel toen ik dit geval zat te lezen. Ze zou juist heel erg trots moeten zijn op die man! Hoeveel zijn er nog die dat op zo'n manier doen? Hij doet wat Jezus van hem vraagt.
Gouwenaar
Dit heet dus een "fake"-vraag...
Hobbes
@Gouwenaar. Ik denk het niet dat dit een fake-vraag is, hoewel de vraagstelster dan wel echt eerlijk is in wat haar drijft. Dat applaudiseer ik dan, want wat ze zegt is zeer vaak de realiteit.

Materialisme heerst in relaties, ik zie het bij zoveel stellen. Als single ben ik aan het daten en waar adverteren de mannen mee? Juist, goede baan/goed inkomen/ruim huis etc. Vrouwen lijken iets anders te willen, maar tot nu toe is mijn ervaring dat ze hier vreselijk gevoelig voor zijn. Is uiteraard onwijs kortzichtig, maar ja, het blijft een verkoopargument.

Een kennis beëindigde na 20 jaar(!) haar relatie omdat het alleen vriendschap was. Reden dat het zo lang duurde: Hij had een vette baan waardoor ze in luxe leefde. Knap misschien dat ze het uitmaakte, maar die 20 jaar krijg je niet terug.
Prisma23
Heel herkenbaar. Ook ik heb een "verkering" gehad waarbij wij heel verschillend dachten over hoe je met geld en bezit omgaat en wat je plaats is ten opzichte van mensen die (veel) minder hebben dan jij zelf. Dit was de belangrijkste reden om de verkering te beëindigen.
Soms hoor nog wel eens, indirect, wat voor leven mijn "ex" nu heeft.
Dan ben ik blij dat wij toen samen tot het inzicht kwamen dat wij niet bij elkaar passen. Of heeft God ons dit laten zien?
Wie welke instelling heeft laat ik even in het midden het gaat er om dat het verschil te groot was, en dus nog is.
Marisa
,,Ik zou graag wel aanzien willen, een mooi vrijstaand huis in een buitenwijk.''

Door deze zin denk ik ook dat de vraag fake is.
Gouwenaar
@ Marisa, exact mijn gedachte, vooral omdat er eerder aangegeven wordt dat ze van huis uit niet heel veel luxe gewend is...
AHHK76
Hallo vriendin, Je vriend is een man met een groot hart...!
Wat super mooi... en dat jij zo'n grote plaats in dat hart hebt... daar mag je blij mee zijn, tevreden en dankbaar?! Ik denk dat je enorm spijt krijgt als je het uitmaakt. Maar als je met hem verder gaat, moet je dus wel met zijn principes leren leven. Volgens mij is hij dat meer dan waard....!
Waarom wil je aanzien en een groter huis? Het geeft meer zorgen, meer werk, meer onderhoud en verantwoordelijkheid. Stel dat je kinderen krijgt, dat kost veel geld. Of stel dat 1 van jullie tweeën ziek wordt, dan zou de stap terug moeten gemaakt? Dat is veel moeilijker dan een stap vooruit...
Rijk zijn of worden lijkt mooi, maar tevredenheid en geluk zijn veel meer waard! Straks is het meer willen hebben nooit vol...
Daarbij... geluk is niet met geld te koop!
Volgens mij vraagt God van ons dat we geven aan anderen en Hij zegent het als we dat doen. Hoe zou jij het vinden als een ander rijk was en jij arm en je krijgt niets van die ander? Heb jij meer recht op rijkdom en ben jij beter dan kinderen in ver-weggi-stan? Geven maakt juist rijk en tevreden!
Ik hoop dat je alles voor God neerligt en Hem ook vraagt om tevredenheid en wijsheid...