GGinNed trouwt HHK

Ds. G. Kater / 3 reacties

Vraag

Ik heb verkering met een jongen die oorspronkelijk uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland komt. Ikzelf ben opgegroeid in de Hervormde Kerk (nu Hersteld Hervormd). Nu hebben wij serieuze plannen voor de toekomst gemaakt en de kerk mag daar natuurlijk niet in ontbreken. We weten nu niet bij welke kerk wij ons moeten aansluiten. Kunt u misschien wat zeggen over verschillen in prediking en de gebruiken in beide kerken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Fijn dat jullie samen serieuze plannen mogen hebben voor de toekomst en dat de kerkkeus daarin voor jullie belangrijk is. Naast de geestelijke eenheid (het belangrijkste!) is het in het christelijk huwelijk ook van groot belang om in kerkelijk opzicht een eenheid te zijn. Daarom is het goed en belangrijk om jullie samen te bezinnen op een gezamenlijke keus voor een kerk.

Eerlijk gezegd vind ik jullie vraag dan wel een wat lastige vraag, ik zal proberen uit te leggen waarom. Formeel geldt van zowel de GGiN, als ook van de HHK dat Gods Woord en de gereformeerde belijdenis de grondslag van de kerk vormen. Daarin ligt dus (als het goed is) voor jullie een gemeenschappelijke basis van wederzijdse (h)erkenning, en een gezamenlijk uitgangspunt. Toch zijn er in de praktijk een aantal aspecten die ook verschil uitmaken:

1. Het eerste verschil is dat de HHK zichzelf ziet als de confessionele voortzetting van de oude vaderlandse kerk der Hervorming, terwijl de GGiN een afgescheiden kerkverband is. Dat betekent dat er een verschillende visie is op de kerk, het recht van afscheiding van de kerk, en de kerkorde.

2. Nog belangrijker voor jullie in de praktijk lijkt me dat de GGiN enerzijds een kerkgenootschap is met een duidelijk uitgewerkte theologische visie. Denk aan de opvattingen rondom de beloften van het genadeverbond die alleen de uitverkorenen toekomen, de ontkenning van een algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade aan alle hoorders, enz. De HHK kent anderzijds, behalve de grenzen van Schrift en belijdenis, geen specifieke eigen theologische visie op deze punten, zodat er in de HHK hierin veel meer variëteit is. Er zijn binnen de HHK enkele gemeenten die zich theologisch nauw verwant weten met de leer en prediking van de GGiN, terwijl andere HHK-gemeenten zich veel meer verwant zullen voelen met de Gereformeerde Gemeenten of (een deel van) de Christelijke Gereformeerde Kerken, waar rondom de leer van het genadeverbond en het aanbod van genade andere geluiden gehoord zullen worden.

Voor jullie is het belangrijk om de verschillen die bij punt 1 genoemd zijn eens verder te onderzoeken m.b.v. literatuur, om daarin tot een voorkeur te komen. En om vervolgens ook de genoemde inhoudelijke opvattingen te overwegen, ook daarvoor is ruim voldoende literatuur beschikbaar. Tenslotte lijkt het me belangrijk om vooral de afweging te maken met het oog op een concrete gemeente.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, wijsheid en Gods zegen in alles toegewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater, Rouveen

3 reacties
dkw
De HHK kent inhoudelijk zoveel verschillen, de een is eenzelfde als PKN prediking en de andere is een GGIN prediking.
Lees de bijbel, zoek de grondslagen en theologien van beide verbanden op en check deze met de bijbel.
Of ga beiden naar een nieuw verband zoals ger gem of chr.ger.
karlo
@dkw.......... De PKN kent inhoudelijk zoveel verschillen. de een is eenzelfde als de HHK en de andere is vrijzinnig. En alles wat daartussen zit.
rian2
Ik zit in de HHk ....per gemeente is het erg verschillend.
Bid om LiCht en laat je leiden door Hem.
Zoek een gemeente die predikt naar de Schrift.
Waar het om Hem gaat...Hij moet op het hoogst verheerlijkt worden.
Waar je steeds weer gewezen word op Hem.