Evangelie-opdracht van de Heere Jezus

Ds. A. Simons / 21 reacties

Vraag

Met enkelen spraken wij over de opdracht van de Heere Jezus uit het Mattheus-evangelie: bij de uitzending van de twaalf discipelen in Mattheus 28 noemt hij hun namen niet. In Matt 10 geeft Hij de opdracht : “En Zijn twaalf discipelen tot Zich geroepen hebbende, heeft Hij hun macht gegeven over de onreine geesten, om dezelve uit te werpen, en om alle ziekte en alle kwaal te genezen , en Geneest de kranken, reinigt de melaatsen, wekt de doden op, werpt de duivelen uit. Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.” In Matt. 28 is de opdracht deze: “Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.” Hier dus geen doden opwekken, geen zieken genezen, maar zuiver alleen het verkondigen van het evangelie, wat ook aan Paulus  is gegeven. Mijn vraag is: zijn deze beide opdrachten ook voor ons (incl. het genezen van zieken) of was dit specifiek voor de apostelen? En waarom mochten de discipelen eerst niet naar de heidenen gaan? Was het evangelie in eerste instantie voor het joodse volk en door hun ongeloof later ook voor ons?

Antwoord

Bedankt voor je open vragen. Ik ga proberen een antwoord te geven vanuit het Woord. We beginnen met de laatste vraag: Was het Evangelie in eerste instantie voor het Joodse volk? Mijn antwoord is: Já!

Vierduizend jaar geschiedenis rond en in Israël. Voor de verloren schapen van het huis van Israël, zegt Jezus, daar ben ik voor gekomen (Matt. 15:24/Matt. 10:24,25). Wij zijn immers heidenen; honden (Matt. 15:26 enz). Brood is voor de kinderen. Kinderen in de zin van kinderen Israëls. Gewoon letterlijk, als verbondsvolk, als natie, als land. Als Johannes in het twaalfde hoofdstuk schrijft “en er waren sommige Grieken die wilde Jezus wel zien”, Dan antwoordt de Heere Jezus dat dit nu nog niet kan. Wanneer dan wel? Wanneer de Zoon des mensen zal verheerlijkt zijn (Joh. 12:23). Hij zei deze woorden ziende op Zijn sterven en dood. Werden er geen heidenen bekeerd in het Oude Testament? Ja, hier een en daar een. Een Ruth en Rachab enz. Ja, uitzonderingen bevestigden de regel. Wanneer breekt het door? Na Pinksteren (Efeze 2:11-20), Jood en heiden in het kruis.

Het tweede argument wat de Schrift mij aanreikt: het ongeloof van Israël is de verzoening van de heidenen, Romeinen 11:15. “Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden?” Omdat de Joden Christus verworpen hebben, hebben wij het Evangelie voor een tijd gekregen (Rom. 11:25; totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn).

Wat gaan terug naar de eerste vraag; in Math. 10 geeft Hij opdracht: “En Zijn twaalf discipelen tot Zich geroepen hebbende, heeft Hij hun macht gegeven over de onreine geesten, om dezelve uit te werpen, en om alle ziekte en alle kwaal te genezen, en geneest de kranken, reinigt de melaatsen, wekt de doden op, werpt de duivelen uit. Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.” Wat is het verschil met Math. 28: “Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.”

Heeft dit onderscheidt iets te maken met het Evangelie prediken aan de Joden met een bewijs dat deze werkelijk de Messias is? Jeremia en Jesaja hadden toch gezegd dat de Messias te herkennen is aan bovenstaande wonderen (Jes. 35:5/Jes. 29:8). In Matt. 28 worden ze uitgezonden in de wereldzee met het Woord en de sacramenten? Werpt God vandaag geen duivelen meer uit? Dat zeg ik niet. Maar het accent ligt nu zoveel te meer op het Woord. Het Woord moet het doen en doet het!!!! God gebruikt mannen die de inwoning hebben van de Heilige Geest. Zie de Pinksterdag, want dat is echt Pinksteren; de Heilige Geest komt in de kinderen van God wonen. Daar gaat het Woord door de mond van de apostelen waar de Heilige Geest in woont. Daar geldt het; wanneer die Geest gekomen zal zijn (in jullie harten) dan zal die Geest die in u woont de wereld overtuigen enz. Joh. 16).

Ik hoop je vraag voldoende te hebben beantwoord. Maar luister nog even: Hebt u/jij ook de Heilige Geest ontvangen? (Hand. 19:1-4). Heilige Geest ontvangen? Wij weten helemaal niet af van een (inwoning) van de Heilige Geest. En Paulus legt hun de handen op en zij ontvangen de Heilige Geest. Jij ook?

Uw/jouw ds. A. Simons,
Hervormde gemeente Montfoort

21 reacties
Jesaja40
Vanuit de Joodse visie de volgende aanvulling. Wij hebben als volk heel veel moeten lijden onder vreemde heersers. Zij spraken niet onze taal en verboden het zelfs om uit onze eigen Thora te lezen. Gelukkig kwam daar een goed alternatief: de Haftara lezing die parallel liep met de Thora lezing van die week.

De vijandschap verergerde toen de Romeinen over ons gingen heersen. Wie was jullie grootste vijand: het antwoord was de Filistijnen. Prachtig, was het antwoord, dan noemen we jullie land voortaan Philistea.

Met die gegevens was het wantrouwen ten opzichte van iedere vreemdeling nog sterker toegenomen. Ook Yeshua zegt zelf dat Hij gekomen is voor het huis van Israël om daar Zijn schapen op te zoeken. U kent allemaal het verhaal van de vrouw die erop zinspeelt dat ook de honden eten van de kruimels van de tafel die er vanaf vallen. De afschuw van iedere Jood was zodanig dat iedere vreemdeling er niet meer bij hoorde.

Hoe anders is het geworden nadat onze koning Salomo de eerste tempel in gebruik liet nemen en hij zijn gebed uitsprak dat deze tempel ook een gebedshuis was voor vele volkeren. Dus niet de volkeren uit de stammen maar wereldwijd. De weigering van Petrus om geen kosher voedsel tot zich te nemen bleef in stand. Hij at er ook niet van. Echter, ook bij hem moest er een knop omgezet worden. Het teken was bedoeld om hem te laten zien dat de heiden voor hem geen vreemde mag zijn.

Maar er is nog een ander element waarin de boodschap heel nadrukkelijk wordt weergegeven. Dat is de wonderbare visvangst. Niet aan de geijkte kant, maar aan de andere kant van het schip. Dat wil zeggen niet het vertrouwde, maar ook het onbekende speelt een grote rol.

U leest een vangst van 153 grote vissen. Wat betekent dat moeten we ons afvragen. Wel in het Romeinse rijk van die dagen bestond de wereld uit 153 volken en gewesten met hun eigen taal. De 127 gewesten waren al bekend ten tijde van de ballingschap. Toegevoegd het resterende deel tot dan bekend houdt in: niet alleen Israël, maar de gehele wereld moet het evangelie verkondigd worden. Die grote vissen houden in dat het niet karig zal zijn en een grote schare van gelovigen zal toegevoegd worden.

Zij werden toegerust met de Geest van de Eeuwige, die ook tijdens de woestijnreis uitgestort werd over de 70 stamhoofden van Israël. Wat deden zij? We lezen dat zij het Woord van de Eeuwige verkondigden. Hier is die herhaling die uitgaat naar alle delen van deze wereld door alle eeuwen heen: het verkondigen van het evangelie. Wanneer zij tot geloof zijn gekomen worden zij gedoopt. Dit is de volgorde en opdracht die Yeshua gaf.