Schuldig voelen over flesvoeding kindje

Ds. B. J. van de Kamp / 5 reacties

Vraag

Na veel geloofsworstelingen heeft God me door Zijn Woord laten inzien dat ik mijn hele zaligheid in Zijn handen mag leggen en hierin op Hem mag vertrouwen! Terwijl ik zo op geestelijk gebied getroost wordt in het hebben van vertrouwen in deze Zaligmaker, krijg ik in mezelf vragen in hoeverre ik dit vertrouwen ook in de praktijk van alledag mag/moet doorvoeren.

Hier komt mijn vraag: ik ben zwanger van ons vierde kindje. Hier zijn we erg blij mee en dit kind is meer dan welkom. Bij de eerste twee kinderen heb ik slechts een korte periode borstvoeding gegeven. Het liep niet vanwege een huilbaby (de oudste) en omdat ik psychisch niet goed opgewassen bleek tegen de onzekerheid bij borstvoeding. Bij de derde besloten op fles over te gaan. Tijdens deze zwangerschap bekruipt me het gevoel: God heeft mijn lichaam niet voor niks zo gemaakt dat het geschikt is voor borstvoeding. Zal God mij dan ook niet helpen met het volhouden van het geven hiervan? Is dat niet Gods wil/bedoeling? Mag ik dan bij voorbaat beslissen om fles te geven? Ik voel enorme stress als ik aan borstvoeding denk en menselijk gesproken ga ik dan qua energie tekort schieten t.o.v. de andere kinderen, maar tegelijkertijd klaagt het gebrek aan vertrouwen in dit praktische onderdeel van het leven mij aan. Kan iemand mijn gedachten hierin ordenen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is heel begrijpelijk dat wij in ons leven het graag allemaal laten gaan, zoals het in de goede schepping geweest is, of geweest zou kunnen zijn. Als het om de geboorte en de voeding gaat, weten we dat niet, want er is geen kind geboren in het paradijs. Het heeft allemaal plaats gevonden met smart en moeite. Zowel het baren als het voeden; het opvoeden en begeleiden van kinderen.

Dat je als moeder er naar verlangt om het borstvoeding te kunnen geven, lijkt mij een heel gezond verlangen.  Dat geldt ook voor het verlangen om kinderen te mogen krijgen. Maar, helaas, ontvangen wij niet altijd  wat we verlangen.  Wij leven buiten het paradijs.

Gelukkig heb jij kinderen gekregen. Dat had ook heel anders gekund.  Maar met de borstvoeding lukt het niet. Dat is jammer, maar daar moet je geen gewetenszaak van maken, alsof je ongehoorzaam bent aan God als je geen borstvoeding geeft. Bij jou gaat het gewoon niet. Gelukkig hebben wij ook ons verstand gekregen. Daarmee mogen wij de schepping van God onderhouden, voor zover wij kunnen.

Een andere zegen is dat wij ook de mogelijkheid hebben van flesvoeding. Vroeger was dat er niet. Als een vrouw dan geen borstvoeding kon geven, zocht ze een voedster op. Iemand die heel veel had. Ik herinner mij een oude vrouw in een gemeente, die in de oorlogsjaren zoveel borstvoeding had, dat zij ook haar buurmeisje heeft grootgebracht. Haar buurvrouw had niets.

Jij hoeft niet op zoek te gaan naar een voedster. Je mag het zelf voeden met drinken, dat je zelf kunt kopen, klaar maken en via de fles geven. Geen huilende baby. Geen gestreste moeder, maar een dankbare moeder voor de veelheid aan mogelijkheden, die God haar in onze cultuur heeft gegeven.

Ik denk aan de mooie woorden van Paulus in 2 Timotheüs 4 : 4 en 5: Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.  Want het wordt geheiligd door het Woord van God en door het gebed.

Wij leven in een gebroken wereld. De een kan goed leren, de ander goed handwerken, een ander goed praten.  Maar wat de een kan, kan de ander niet. Daarom zijn wij geroepen om elkaar te helpen. Wij kunnen elkaar alleen helpen dankzij de vele middelen, die God ons heeft gegeven.  Daar hoort ook de glascultuur, de voedingsproductie en de kinderzorg bij.

Kortom, dank God dat Hij ons van zoveel middelen heeft voorzien.  Vraag Zijn zegen over het eten  dat je zelf nuttigt en aan je kind geeft. En wees verwonderd en dankbaar. Dan zul je de zegen ervaren:  lichamelijk, psychisch, geestelijk, mentaal en in je moederliefde en moederzorg. God heeft ons veel meer gegeven dan dat wij ooit kunnen beseffen.

Hartelijk hoop ik je hiermee verder te hebben geholpen en wens je een rijk geestelijk leven toe in je Bevrijder en Heiland, onze Heere Jezus Christus. Samen met je man en kinderen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

babyborstvoeding
5 reacties
Ellenoor
Als je er ontspannen in staat en bedenkt dat het geen enkel probleem is om over te schakelen op de fles, zou je het eventueel kunnen proberen. Als het lukt kun je er zelf wellicht ook erg van genieten, maat
Ellenoor
Sorry, toen ging er iets mis. Wat ik wilde zeggen: ...maar je bent geen ontaarde moeder als je flesvoeding geeft ofzo. Natuurlijk is borstvoeding enorm gezond, maar een moeder met energie en zonder stress is ook heel gezond :)
Een goede zwangerschap en veel zegen bij de (op)voeding van je kinderen gewenst!
aleph
Wij hebben ook ervaren dat het geven van borstvoeding veel stress kan opleveren. Onze kinderen vielen vaak in slaap aan de borst en het duurde dan heel lang voordat ze klaar waren. Gelukkig was het advies van het consultatiebureau heel nuchter: stoppen!
Natuurlijk is het mooi als borstvoeding lukt. Bij onze jongste heeft mijn vrouw een week of 8 borstvoeding gegeven en zijn toen verder gegaan op de fles.
Je hebt ook de zorg voor je andere kinderen. Als borstvoeding heel veel stress oplevert, is niemand daar meegeholpen. Jijzelf niet, de baby niet en de andere gezinsleden niet.
In het antwoord staat het mooi: God heeft voorzien in de middelen. Gebruik ze ze dan ook vrijmoedig onder de zegen van God!
Leanne123
Beste vraagsteller, wat een herkenbare manier van denken. Wat ik je graag mee wil geven is wat een arts tijdens mijn eerste zwangerschap zei: om goed voor je kindje te kunnen zorgen is het belangrijk dat je ook goed voor jezelf zorgt! Dat heb ik ter harte genomen (heb normaal de neiging mezelf weg te cijferen, zeker als het om m'n kind gaat) maar door op deze manier te denken maak ik soms heel andere keuzes. In jouw geval kan dit betekenen: ik wil graag het beste voor m'n kindje, dus geef ik het flesvoeding. Omdat het juist voor je kindje (em de andere drie, niet te vergeten) minstens zo belangrijk is dat jij ontspannen bent en het allemaal aan kan!
Samanthi
Als je flesvoeding geeft, doe je dat voor je hele gezin, je bent minder gestrest, minder moe, meer betrokken, als je je baby op je blote arm legt tijden het fles, heeft het ook huid op huid contact en het komt zo ie zo niets te kort als ik lees wat je allemaal schrijft.

Bovendien doe je het niet uit gemakzucht, maar uit nood.

Lieve moeder je bent een kanjer!
Veel sterkte en ik zal voor je bidden