Walsen

Dr. C. A. van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik zouden het leuk vinden om een cursus voor een klassieke dans te volgen, bijvoorbeeld een wals of iets dergelijks. Nu weten we dat er in de Bijbel vaak in reien werd gedanst en dat dat gebeurde tot eer van God. Maar bij bijvoorbeeld walsen ben je gericht op elkaar. Is het als christen verantwoord om op zo'n walscursus te gaan?

Antwoord

Niet doen, gewoon niet doen. Het Bijbelse dansen is in onze context niet na te doen. Of het moest zijn dat we gaan huppelen van zielenvreugd (vgl. Psalm 68:2). En je zegt zelf dat deze klassieke wals daar niets mee te maken heeft.

Een verfijnde vorm van dansen, jawel. En wij lopen in de gereformeerde gezindte niet over van cultuurchristendom. Dat zal waar zijn. Maar ga dit eigenmachtig niet aanvullen, want dan loopt het helemaal mis met het vervuld zijn met de Heilige Geest. De Gereformeerde Kerken van destijds zijn er aan ten onder gegaan.

Eigenlijk is je vraag al een antwoord op zichzelf. Wat niet draait om de eer van God, draait altijd de verkeerde kant op. Al probeer je er een draai aan te geven. Vind je draai in het leven met God en zo met elkaar.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

dansen
2 reacties
balksplinter
Binnen een huwelijk zijn man en vrouw bij seksualiteit ook volledig op elkaar gericht, en daarbij als het goed is ook op god. 1 Korinthe 10:31
tochrefo
Jammer deze reactie en dan de verwijzing naar de Gereformeerde Kerken. Met alle respect voor deze predikant, die ik werkelijk zeer hoog acht. Waarom zou je als echtpaar niet samen naar dansles kunnen gaan? Je kunt toch ook samen naar b.v. badminton gaan. Als je er samen plezier aan beleeft, kun je toch rustig samen een dergelijke activiteit ondernemen. Wij hebben een tweetal winters samen dansles gehad en dit heeft geen nadelige gevolgen gehad voor ons geloofsleven, mijn ambt als ouderling, mijn functioneren als voorzitter van de kindernevendienst e.d.