Hoe ziet God mij?

Ds. J.A. van den Berg / 1 reactie

Vraag

De vraag hoe God mij ziet, vind ik moeilijk te beantwoorden. Als je geen nieuw hart hebt, is de Heere dan altijd boos op je? Ik las eens ergens: "Als u buiten Christus bent, is God elke dag vertoornd op u." Maar ergens anders las ik weer dat God van mensen houdt. Hoe zit dat dan? Kan God van mij houden als ik niet weet of ik een nieuw hart heb? En als je uitverkoren bent, maar je bent nog niet bekeerd, houdt God dan pas van je als je bekeerd bent of daarvoor ook al?

Antwoord

Je stelt een heel belangrijke vraag. Volgens mij is het een vraag waar meer mensen over in verwarring zijn. Om een antwoord te vinden, wil ik je meenemen naar Johannes 3. In dat hoofdstuk lees ik over de liefde van God en over het oordeel van God. Aan de ene kant staat er die prachtige tekst in vers 16: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." Maar aan de andere kant staat er in vers 18: "Die niet gelooft, is alreeds veroordeeld." Dus als je niet door het geloof Christus als je Verlosser kent en erkent, dan rust het oordeel van God op je. Daarom is het waar dat God elke dag op je vertoornd is als je buiten Christus bent. Toch is het ook waar dat God van mensen houdt. Dat blijkt uit vers 16. God heeft de wereld zo lief gehad dat Hij Zijn Zoon gaf. Het gaat dan over een wereld van zondige mensen.

Belangrijk is om te beseffen dat de liefde van God voor mensen buiten Christus anders is dan de liefde voor de mensen die opnieuw geboren zijn. God strekt zijn reddende liefde uit naar mensen buiten Christus. Hij heeft zulke verloren zondaren lief als Zijn schepselen. Toch rust Zijn toorn op hen vanwege hun zonde en ongeloof.

Als mensen door wedergeboorte en geloof in Christus zijn, is de situatie anders. Dan is de band hersteld en ziet God hen als Zijn lieve kinderen aan in Christus. Er is dan de intieme liefde van de Vader tot Zijn kinderen. Omdat zij in Christus zijn, rust Zijn gunst en goedkeuring op hen.

Je vraagt of God van je kan houden als je niet weet of je een nieuw hart hebt. Wees er zeker van dat God jouw behoud op het oog heeft en niet jouw ondergang. Zijn reddende liefde strekt zich ook naar jou uit. Je moet het niet omdraaien door eerst te proberen zeker te weten dat je een nieuw hart hebt. Christus is gekomen om goddelozen en zondaren zalig te maken. Als je eerst iets in jezelf wilt vinden om Gods liefde te ontvangen, dan wil je het onmogelijke. Zijn reddende liefde wordt niet opgewekt door iets in ons. Het is eeuwige onverdiende liefde. Daarom kan het voor jou en voor mij.

Het laatste stukje van je vraag gaat over de uitverkiezing. Je vraagt of God pas van uitverkorenen houdt als ze bekeerd zijn. God heeft hen al van eeuwigheid lief. Maar toch rust voor hun bekering de toorn van God op hen vanwege hun zonde en ongeloof.

Echter ik wil hier niet te veel over zeggen. Jij moet hier ook niet te lang over nadenken. Van de rijkdom van de uitverkiezing kun je eigenlijk alleen iets gaan begrijpen als je Christus kent. In Efeze 1 vers 4 lees ik: "Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem…" Los van Christus en buiten Christus roept de uitverkiezing verwarring op. Dan is het net een bol wol waarbij we aan het verkeerde eind trekken. Alles raakt in de war. Maar begin je aan het goede eind, dan volgt het andere eind vanzelf.

Vlucht tot Christus, heb berouw en belijd je zonden. Hij is genadig en zal je zonden vergeven. Daarna zul je steeds meer gaan inzien dat het Zijn eeuwige verkiezende liefde is. Daarom is mijn zaligheid zo zeker. Die is niet afhankelijke van mij, maar ligt eeuwig vast in Christus. Wat is het heerlijk om door het geloof gemeenschap te kennen met God. Zijn liefde om Christus wil te ervaren. Dan kun je zingen: "Uw aangezicht in gunst tot mij gewend, schenkt mij in ’t kort verzadiging van vreugde!"

Ds. J. A. van den Berg,
IJsselmuiden

1 reactie
lisanne95
Mooi antwoord!