Vingerafdruk en het merkteken uit Openbaring

Ds. H. Veldhuizen / 3 reacties

Vraag

Is het afgeven van vingerafdrukken voor een paspoort als christen verantwoord of moeten we dit afwijzen? Ik denk hierbij aan het Bijbelboek Openbaring hoofdstuk 13. Tot nu toe heb ik altijd een rijbewijs en identiteitskaart gehad waar geen vingerafdrukken voor nodig zijn, maar als ik buiten Europa zou willen reizen heb ik wel een paspoort nodig. Daarnaast ben ik er wel een beetje bang voor dat die gegevens in verkeerde handen kunnen vallen.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je vraagt of het afgeven van vingerafdrukken voor een paspoort als christen verantwoord is. Je denkt daarbij aan Openbaring 13, waar in vers 16 staat dat het beest uit de aarde aan iedereen, groot en klein, een merkteken op hun hand of op hun voorhoofd geeft. Je schrijft dat je er een beetje bang voor bent dat je gegevens in verkeerde handen kunnen vallen.

Nu beste vriend(in), ik denk dat je die kant met het afgeven van vingerafdrukken niet uit moet denken. Onze vingerafdrukken komen niet van het beest uit de aarde of van welk beest ook, maar van de scheppende God. Ik draai het liever om: is het geen grote schepping van God dat Hij ieder mens op aarde een andere vinger- en duiminplant heeft gegeven? Dat zijn 8 miljard verschillende duimen (de gestorven mensen niet meegerekend) en als je eraan denkt dat ieder mens twee handen heeft zijn het 16 miljard verschillende duimen. Welke ‘ontwerper’ zou zo’n groot aantal verschillende duimen kunnen tekenen?

Je vraagt of je er niet bang voor zou moeten zijn dat je gegevens in verkeerde handen vallen? Dat zou in gevaarvolle tijden zeker kunnen. Maar dat is niet alleen het geval met een vingerafdruk of een paspoort. Denk heel eenvoudig aan een foto en aan de vele camera’s die steeds meer vrijwel overal hangen, iets wat honderd jaar geleden niet denkbaar was. Of, nog veel nauwkeurig: denk aan DNA. Ik zou er, als er in onze omgeving een ernstige misdaad was gepleegd en DNA-onderzoek werd gedaan, geen enkel bezwaar tegen hebben mijn DNA af te geven (behalve natuurlijk als ik zelf schuldig zou zijn aan die misdaad, maar laten we daar niet van uitgaan). Wat een mogelijkheden heeft de Heere in de schepping gelegd waaruit blijkt dat elke mens verschillend is van ieder andere mens.

Natuurlijk kan, zeker in oorlogssituaties, van alles misbruik worden gemaakt. Denk aan de registers van de burgerlijke stand waar in de laatste wereldoorlog de Duitsers aan konden aflezen wie er Jood was en wie niet. Vandaar dat verzetsgroepen in ons land overvallen op stadhuizen pleegden om die registers te proberen te vernietigen. Maar in onze tijd verhinder je in een oorlogssituatie zoiets niet door het niet afgeven van je vingerafdruk. Stel dat ‘het beest uit de aarde’ in ons land alle macht zou hebben en erop uit zou zijn alle christenen uit te moorden, dan vallen jij en ik sowieso meteen door de mand door ons meedoen aan Refoweb, want (dat zul je wel weten) onze digitale gegevens liggen voor zeer lange tijd vast zonder dat we daar invloed op kunnen uitoefenen. Of, om nog een voorbeeld te geven: Hetzelfde geldt voor je bankgegevens: je financiële bijdragen aan de kerk of aan een christelijke organisatie liggen voorgoed vast. Ik herinner me dat ik jaren geleden in een heel klein dorpje in de uiterste grens van Oost-Duitsland eens benzine tankte en per bankpas betaalde. Op het afschrift dat ik kreeg stond precies mijn adres, huisnummer, enz.

Wat veel belangrijker is, beste vriend(in), dat je je geborgen weet bij God. Door een vast geloof in Jezus Christus. Dan ben je wel niet veilig voor het ‘beest uit de aarde’, maar wel bij God. Dat is in elke tijd belangrijk en zéker in onze digitale tijd in oorlogssituaties.

Overigens, dat terzijde: een paspoort is niet alleen nodig voor reizen buiten Europa. Ook bijvoorbeeld in ons buurland Duitsland, en een aantal andere landen, kun je niet terecht met alleen een rijbewijs en identiteitskaart, maar is een paspoort nodig. Goed om dat, als je op reis gaat, goed in de gaten te houden.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

complottheorieilluminatiOpenbaring
3 reacties
sydneylover
De laatste zin van ds. Veldhuizen lijkt me onjuist: naar Schengenlanden kun je reizen met alleen een (geldige) identiteitskaart:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/moet-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-meenemen-tijdens-reizen-naar-het-buitenland
Gouwenaar
Geachte heer Veldhuizen,
Uw laatste zin is onjuist.
Reizen naar (vrijwel) alle europese landen (en niet alleen naar Schengenlanden) is zeer goed mogelijk met een ID-kaart.
ErikJan64
Er is zoveel theorie en boeken geschreven over de eindtijd en ik mij meer en meer ging irriteren aan al dat onheilspellende gedoe.
Ik wil niet onaardig doen hoor, want er is ook veel goeds geschreven,maar toch hadden naar mijn mening hebben vele schrijvers een ding gemeen met elkaar, zij beschrijven niet of gedeeltelijk dat jou relatie met de Here Jezus zeer belangrijk is. Ik geloof namelijk dat als de tijd werkelijk rijp is wij ook geholpen worden door Gods Heilige Geest met onderscheidt , inzicht en wijsheid. Angst moet je ook niet onderschatten in deze dingen van eindtijd theorie het kan mensen door de leugen van satan radeloos maken. In de jaren zeventig waren ook mensen en christenen die een einde aan hun leven maakte omdat het einde der tijden naderde. Allemaal gebaseerd op leugens.

Hou je vast aan het woord wat zegt; wie in Christus is, is er geen oordeel. Even vrij vertaald , maar waar het om gaat is, dat als wij dicht bij de Here Jezus blijven en ons vast houden aan zijn belofte wij niets te vrezen te hebben ook al,naderd het einde van deze wereld, God belooft immers dat wij veilig geborgen zijn in Hem.
Dat is een belofte waar wij ons aan vast mogen houden.