Bevrijdingsdag vieren

Ds. A.J. Schalkoort / 3 reacties

Vraag

Kunnen we wel Bevrijdingsdag vieren als we allemaal slaaf zijn van de zonde?

Antwoord

Ja, juist omdat we allemaal slaaf van de zonde zijn moeten wij Bevrijdingsdag vieren. Wij hebben trouwens het recht niet om een dag langer te leven zonder geloof en bekering. De Heere staat aan de deur en klopt. Wie de stem van de Zoon van God hoort zal eeuwig leven. Dat is de Bevrijdingsdag bij uitstek. Als Christus je vrijgemaakt heeft ben je werkelijk vrij.

Maar intussen worden we ook geroepen om Gods daden in het verleden wat ons land betreft eveneens te gedenken. Het was de Heere die ons bevrijdde van het Nazi-regime. Alleen wat heeft die bevrijding ons land gebracht... In de oorlogsjaren stroomden de kerken vol en daarna weer leeg omdat de meeste niet weten van de geestelijke bevrijding en een leven dat bestemd  is voor de Heere en Zijn dienst.

Hartelijke groet,
Ds. A. J. Schalkoort

3 reacties
lin1991
Ik zie het verband niet? Bevrijdingsdag is de nationale feestdag op 5 mei waarop de bevrijding van de Duitse bezetting in Nederland in 1945 wordt gevierd. We vieren niet dat jij of wij of Nederland verlost zijn van de zonden toch? Daar denk ik tenminste niet aan als ik een twee minuten stil ben om de slachtoffers te gedenken.
henkie
Leg dit ook eens aan een overlevende van de oorlog of een nabestaande van een slachtoffer voor, zou ik zeggen...
cbl
Als je slaaf bent van de zonden..........of houd je je zelf als dood voor de zonde (rom 6) ?
Het is maar net hoe je hier in het leven staat......
Mag een slaaf van de zonden genieten van een verse boterham ;-)