Ergeren aan het kwaad

Ds. P. Koeman / 1 reactie

Vraag

Ik voel mezelf niet beter, want ik weet welk kwaad in ons allen zit. Alleen bij de één komt het er meer uit dan bij een ander (kind). Wat kan ik er tegen doen, dat ik me zo ontzettend erger aan het kwaad om me heen? Ik hoor vreselijk taalgebruik, ik merk van overmatig uitgaan en drankgebruik alsof het moet kunnen. Ouders van zulke kinderen ontkennen het of hebben een houding van: we zijn ook jong geweest. Ik stoor me ook aan zulke 'nette' ouders. Ik ben ook snel geneigd naar negatieve dingen te kijken. Wie ligt er nu nog wakker? Tussen twee haakjes: het liefst wil ik ook rustig (kunnen) slapen.

Antwoord

Dank voor uw mail. Ik las uw moeite met bepaalde verkeerde zaken die u bij anderen aantreft. Inderdaad zijn die verkeerd en het is triest, als mensen, ouderen/ ouders en jonderen dit niet inzien. U kunt de verantwoordelijkheid van hen niet overnemen en hun denken en doen veranderen. Wellicht dat er mogelijkheden zijn er op een tactvolle en positieve wijze mee om te gaan en bijbelse noties aan te reiken. Daarbij mag ook het gebed voor naasten in nood een grote plaats bij u innemen.
U schrijft dat uzelf ook wat negatief bent ingesteld. Ook dat kan van Hogerhand gestuurd en veranderd worden, ziende op Christus en in Zijn kracht. Ga tevens eerlijk na, waardoor het komt, dat u zo verontwaardigd bent over anderen en wat dat voor leermoment voor uzelf is.

Met groet,
Ds P. Koeman

1 reactie
Rianne1357
Ik begrijp je! zou hier wel eens met je over door willen praten.
mail mij gerust( via refoweb adres op te vragen. Hgr.