Er is me geleerd dat ik slecht ben

ir. Raymond H. Warnaar / 5 reacties

Vraag

Ik zit al een tijdje met een vraag, maar misschien moet ik eerst het een en ander uitleggen. Ik ben zeer streng gelovig opgevoed. We gingen dan ook naar een erg zware kerk. Helaas ken ik ook een verleden van misbruik en is me geleerd dat ik slecht ben. Slecht omdat ik altijd ziek was (heb behoorlijk wat chronische diagnoses). Slecht omdat ik niet mee kon komen met de rest van mijn broers en zussen. Degene die me misbruikte vond mij slecht, dus daarom mochten hij het doen. Kortom ik was zo slecht, ik kon toch niet in de hemel komen.

Ben vijf jaar geleden getrouwd. Mijn man gelooft zelf niet en ik heb toen ook gezegd: als ik dan toch niet in die hemel kan komen, waarom zou ik dan geloven? Het is toch niet voor mij. (Ons huwelijk kent wat moeizame jaren vooral door ziekte van ons beiden.) Tot een half jaar geleden. Ik sprak in een van mijn paniekaanvallen een kennis aan. En die stuurde me in eerste instantie alleen maar een lied door. “Stil mijn ziel wees stil” (dat wordt hier nog steeds grijs gedraaid.) En waar mijn familie zei dat ik slecht was en nu helemaal, zei hij: “Het maakt niet uit dat je niet naar de kerk gaat, dat komt wel weer, wees maar gerust. Maar als je dan weer eens in paniek bent, luister dan naar muziek, of luister online naar een kerkdienst." Daarbij gaf hij de gegevens van hun kerk zodat ik mee kon luisteren en kijken. Dat ben ik toen wel gaan doen. Niemand die mij kon zien en zeggen: jij mag niet naar de kerk want voor jou kan dit niet, want je bent te slecht.

Ondertussen had ik ook wel contact met de dominee, waar ik ook wat gesprekken mee heb gehad. Alleen hoe meer ik  luisterde, hoe meer ik verlangde om er ook bij te horen. Omdat deze gemeente behoorlijk uit de buurt was en ik toch ook de nodige begeleiding nodig heb, ben ik op zoek gegaan naar een gemeente dichterbij. Ben uitgekomen in mijn eigen woonplaats bij een kleine evangelische gemeente. Ze vangen me met heel veel liefde op en proberen me op hun eigen manier zo goed mogelijk te helpen. Ik voel me er ook heel veilig, kan daar gewoon mezelf zijn. Met al mijn onzekerheid en verdriet. Alleen wat vroeger dus voor mij niet kon omdat ik te slecht was, gaat het daar weer heel makkelijk lijkt het. En nu vraag ik me dus af of het echt zo makkelijk is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag waarin je veel verdriet uit je leven laat zien! Wat hebben goddeloze mensen misbruik van je gemaakt. Aan het einde van je vraag, lees ik de zin: “Ze vangen me met heel veel liefde op en proberen me op hun eigen manier zo goed mogelijk te helpen.” Dan moet ik denken aan Lukas 10:30-37. Dat gaat over de barmhartige Samaritaan die de halfdode man niet aan zijn lot overlaat, zoals de priester en de Leviet, maar bij hem neerknielt en hem verzorgt. Wat een liefde! Ik moet ook denken aan Mattheüs 25:34-40 waar God de Vader op de oordeelsdag die mensen zegent en in Zijn Koninkrijk toelaat, die omkeken naar daklozen, zieken, hongerigen en naakte mensen. Omdat ze door die naastenliefde te tonen aan de onaanzienlijksten van de maatschappij, dat ook voor Jezus deden. Wat een liefde!

Net aan tafel lazen we over een vrouw die in overspel betrapt was (Johannes 8:1-11). De schriftgeleerden en Farizeeën wilden haar stenigen en vroegen Jezus wat Hij ervan vond. Hij zei eerst niets, schreef iets met zijn vinger in het zand. Tenslotte gaf Hij als antwoord: wie zonder zonde is, mag de eerste steen gooien. Daarna zei Hij tegen haar: Ik veroordeel u ook niet, ga naar huis en zondig vanaf nu niet meer. Wat een liefde! Tenslotte wil ik je vragen naar Jezus te kijken: hoe groot was zijn liefde toen Hij in volledige gehoorzaamheid zich overgaf aan zondaren en vijanden tot aan de dood aan het kruis. Met als doel om in hun plaats te lijden en te sterven voor hun zonden en dwaasheid, zodat deze mensen (jij en ik) weer vergeving kunnen ontvangen en vrede met God. Wat een liefde!

Misschien denk je nu, dat ik je vraag niet goed gelezen heb of niet goed beantwoord. Ik denk het wel. Je vraagt je af of alles niet te makkelijk gaat bij deze evangelische gemeente in je eigen woonplaats. Ik weet niet waar je woont en hoe deze gemeente is, behalve dat ze jou met heel veel liefde opvangen en op hun eigen manier jou helpen met al je onzekerheid en verdriet. Dat doen ze niet omdat ze er zelf beter van worden of om misbruik van jou te maken. Het zal voor hen ook niet altijd makkelijk zijn. Maar dat doen ze omdat ze door de liefde van God zijn aangeraakt!

Wat een zegen dat je deze mensen ontmoet hebt in jouw gebroken leven! Dank er de Heere hartelijk voor, geef Hem alle eer en vraag Hem op je knieën om voortaan tot Zijn eer te mogen leven. Zoek steeds meer de Heere Jezus te kennen, te volgen en te dienen. Al zal dat niet altijd makkelijk zijn (Filippenzen 3:10). Maar Hij is het zo waard en je zult er de Heere eeuwig dankbaar voor zijn! Dan maakt het niet uit tot welke (evangelische of reformatorische) gemeente wij behoren. Het enige wat telt is dat we met ons hele hart in Jezus geloven, Hem gehoorzamen en hartelijk lief hebben gekregen, omdat Hij ons eerst liefhad. Waar liefde woont, gebiedt de Heere Zijn zegen. Daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn heil (zaligheid en vrede) verkregen. En het (echte) leven tot in eeuwigheid (Psalm 133)! Leef dicht bij deze Bron van leven en zaligheid!

Hartelijke groet,
Raymond Warnaar

5 reacties
Race406
Wat een (h)eerlijk antwoord! Het naamplaatje van de kerk maakt niets, maar dan ook echt helemaal niets, uit! Hem kennen, daar gaat het om! Geniet van de nieuwe mensen om je heen die je iets van Gods oneindige liefde laten zien! Wees jouw God daar maar dankbaar voor.
Als reformatorische kerken kunnen wij in dezen nog heel intens veel leren van deze hartelijke evangelische broeders en zusters......
AHHK76
Lieve vriendin,
Wat heb jij veel moeilijke dingen meegemaakt! Ik hoop dat je niet meer in de leugens gelooft die de mensen jou verteld hebben. Je bent niet slechter als je ziek bent of minder intelligent of andere keuzes maakt of wat dan ook. Dat is niet Bijbels en eerlijk! Dan dit benoemen als een reden om jou te misbruiken dat is helemaal verschrikkelijk, als er iets slecht is, dan is het dat!
Nee, jij bent net zo waardevol voor God als ieder ander! En je bent welkom bij Hem... Juist als je na alles wat er gebeurd is, Hem zoekt en vindt... Dat vind ik zo bijzonder! Je bent welkom zoals je bent, bij Hem. Hij wil ook jou Zijn liefde en genade schenken. Hij kwam juist voor mensen die zelf tot weinig goeds in staat waren. En als je aan Hem belijdt wie je bent en hoe je bent en wat je gedaan en meegemaakt hebt, dan is het goed. Geen drempels maken die er niet zijn, die niet staan in de Bijbel.
Evangelisch of reformatorisch... het gaat om het verlossend werk van Jezus. Hij zat juist bij mensen die door anderen werden veracht. Juist hen wilde Hij helpen, zegenen en genezen. O en dat gun ik jou ook, zo! Als jij je verleden nog niet goed hebt verwerkt... dan hoop ik dat je, een hulpverlener zoekt en vindt die je helpt om jezelf te gaan zie, zoals God jou bedoeld heeft: Een mooie waardevolle vrouw, die ook bij Hem mag horen.... Als je behoefte hebt om mij te mailen, dan mag dat: ahhk76@gmail.com
Groetjes en liefs van Heleen
Sammie2016
Wat verschrikkelijk wat jou is aangepraat en wat jou is overkomen en wat gezegd is is ook nog eens niet de waarheid.
Het slechte is juist de leugens die jou zijn verteld en het misbruik.

Jij mag er voor de ware God wezen, je bent juist héél kostbaar in zijn ogen.
Hij wil jou héél dicht bij Hem trekken, jou omhelzen, koesteren en liefhebben!
Je kent vast wel de Bijbeltekst Ps 51:15 waar staat .......
"Een gebroken en verbrijzeld hart, o God, zult gij niet verachten."

De God van liefde (Hij is liefde) is juist nabij degene die Hem liefhebben en innerlijk gebroken zijn.
Lieve zus ga op zoek naar Hem!

succes en liefs, je broer.
3parels
De leugens vieren in jou leven hoogtij! O wat moeilijk. Maar er is verlossing. Door het Woord steeds naast jouw gedachten te leggen en het Woord voor waar te houden, zal je steeds meer leren dat het echt leugens zijn.
Ga teksten opschrijven uit het Woord die jouw leugens ontkrachten. Leer ze uit je hoofd. Elke week één! Eentje ken je vast al wel, die ontkracht de leugen dat God van jou niet zou houden:

'Alzo lief had GOd de wereld (en dus jou ook) dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die gelooft niet verloren gaat maar eeuwig zal leven.' Johannes 3: 16

En nog een prachtige die je tegenover de leugen kan zetten die zegt dat God niets met je te maken wil hebben en jou geen kracht wil geven.

'Want de ogen van de HEERE trekken over de hele aarde, om Zich sterk te bewijzen aan hen van wie het hart volkomen is met Hem.' 2 Kronieken 16: 9

Leer zo elke week zo'n prachtige tekst!
En als je een waardevolle bijbelstudie wilt doen thuis, koop dat het boekje van Steve Gallagher 'Word Jezus gelijk'.

Gods zegen!
CorsdeKort
Beste vraagsteller

Er was jou geleerd dat je slecht was. Wat ze bedoelde (uit Romeinen 3) was dat men als onbekeerd mens van nature slecht is. En dat klopt. Een natuurlijk iemand zoekt zichzelf, is egoïstisch en denkt niet aan God of aan zijn medemens. Kijk maar eens om je heen. Van al dat egoïsme krijg je dan een beroerde samenleving.

Maar zo te lezen heeft je leven een andere wending gekregen en ben je bekeerd en wil je nu met en voor God leven. Nou dan heb je wel gemerkt dat dat niet vanzelf ging en dan weet je nu toch ook dan je niet meer zoals vroeger bent?!
Laat je dan ook niet meer aanklagen (door Satan).

Ga leven met God. Laat je vullen door zijn woord, zijn geest, zijn liefde. Neem je kuis op, verloochen jezelf en volg Jezus.
Succes!