Seks op internet kijken

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag omtrent verkering vragen. Ik vraag me af of het nog wel eerlijk is als ik verkering aan iemand vraag. Ik kijk namelijk wel eens naar seks op internet. Ondanks dat ik hier een enorme hekel aan heb en later erg veel spijt, doe ik het soms toch weer. Soms doe ik het heel lang niet en soms juist erg vaak. Maar nu is mijn vraag: Kan ik nog wel verkering vragen? Is dat wel eerlijk tegenover diegene, omdat ik alles al gezien heb?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Over je vraag omtrent verkering vragen heb ik eens een poosje nagedacht. Eigenlijk stel je twee problemen aan de orde en ik vraag me af of ze zo direct met elkaar in verband staan als jij ze schetst. Zit ik er ver naast als ik veronderstel dat je een jonge man bent? Zo zie ik je namelijk voor me. Een jonge man die de wereld ontdekt. En de vraag is of je bezig bent met een goede ontdekkingstocht. Of liever gezegd: je hebt al ontdekt dat je n­ét op de goede weg zit door sekspagina´s op internet op te zoeken. Mag ik je een directe vraag stellen: vind je jezelf seksverslaafd? Houdt dat je tegen om naar een meisje te kijken (verkering te vragen, zoals jij dat noemt; ik kom daar straks op terug)?

Van een verslaving kun je afkicken. Het is verstandig om daar hulp bij te zoeken. Loop ik te hard van stapel? Je kunt natuurlijk ook eerst zelf aan de slag. Probeer het eens op deze manier: iedere keer dat je wílt gaan kijken, dóé je het niet! In plaats daarvan ga je jezelf belonen met iets dat je leuk vindt (b.v een bedragje in een spaarpotje stoppen om voor iets te sparen dat je graag wilt kopen). Je zult zien, dat wanneer dit je één keer lukt, het de tweede keer al gemakkelijker wordt, en de derde keer gaat het nóg beter. Denk maar aan Spreuken 16:32, waar -vrij vertaald- staat: wie zichzelf overwint is sterker dan die een stad overwint! Een goed gevoel is je beloning en maak dat maar zichtbaar in iets leuks voor jezelf.  In de Visie van 2-8 april (nr.14) staat op blz. 87 een artikel “Mannen onder elkaar” van Arie Kok. Als je dat (nog) te pakken kunt krijgen moet je het eens lezen (ik heb het voor je, kan het eventueel scannen). Of kijk op de site van de EO waar meer te vinden is over seksverslaving en wat je er aan kunt doen.

Nu nog iets over verkering vragen. Hoe zie je dat voor je? Is het niet zo, dat je verliefd wordt, als iets dat je overkomt? De Engelsen zeggen het mooi: you fall in love. En als dat gebeurt, je ontmoet een aardig meisje met wie je je leven wilt gaan delen, dan is het goed om over van alles en nog wat met elkaar te praten: verstop tegen die tijd -tegenover haar- je ´zwakheden´ niet!

Als laatste: je weet toch ook, dat je met al je zorgen, zwakheden, zonden naar God kunt gaan? Hij heeft vergeving beloofd aan allen die oprecht berouw hebben en Hem erkennen als hun Verlosser.

Ik wens je veel sterkte.
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

porno