Weg bij moeder en stiefvader

Jurist / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meisje van veertien jaar oud die ooit in Nederland leefde totdat mijn moeder hertrouwde en verhuisde naar een ander land met haar man. Toen ik elf jaar oud was ik wist ik helemaal niet dat we in dat land voor altijd gingen blijven. Mijn stiefvader schreeuwde en schold altijd tegen mij en mijn moeder schelden en ook kregen we klappen. Hij bedacht altijd smoesjes zodat ik niet naar Nederland kon op vakantie. Het was in 2015 denk ik, ik weet niet welk maand precies... mijn stiefvader werd dronken toen ik sliep. Ik werd wakker om 2 uur in de nacht. Mijn moeder was buiten, ze belde mij en zei “kom naar buiten en pak kleren voor morgen, kom gewoon in je pyjama, snel.” Ik werd echter betrapt door mijn stiefvader, die begon te schelden en te tieren. Ik ging naar buiten op mijn teenslippers en belde m’n moeder. We hebben die nacht bij mijn stieftante geslapen en mijn moeder heeft toen de politie gebeld. Vorig jaar heeft hij ons opgesloten en mij aangerand. Ik heb mij verzet, kreeg een klap en daarna weet ik niet meer wat er gebeurde. Ondertussen had mijn moeder de politie gebeld en is hij opgepakt, maar ze durfde geen aanklacht in te dienen. In Nederland woont een zus van mij. Die is 24 jaar. Mijn echte vader woont in een land dicht bij Nederland.

Mijn vraag: als ik naar Nederland ga, kan ik dan gewoon bij mijn zus leven zonder in een kindertehuis te worden gezet omdat ik minderjarig ben? A.u.b help me, ik wil niet met m’n moeder leven.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een heftig verhaal over wat je op jonge leeftijd al hebt meegemaakt. Het is voor mij echter niet eenvoudig om je een duidelijk antwoord te geven. Een ja of nee kan ik niet geven op je vraag. Wel wijs ik je erop dat je niet ‘zomaar’ bij je zus kunt intrekken. In Nederland is het in de wet zo geregeld dat je als minderjarige, zonder toestemming van je wettelijke ouder(s), niet zomaar bij iemand anders mag gaan wonen. Je ouders blijven namelijk verantwoordelijk voor jou en voor jouw financiën. Bovendien zijn er voor een 14-jarige enorme hobbels. Je kunt financieel gezien bijna niets zonder toestemming van je ouders.

Ik begrijp uit je verhaal dat je nu bij je moeder woont? Als de situatie echt onhoudbaar is, raad ik je aan om contact op te nemen met Bureau Jeugdzorg in de gemeente waar je zus woont, of met een soortgelijke instantie in het land waar je momenteel woont. In de meeste gevallen kun je pas bij iemand anders intrekken met tussenkomst van de kinderrechter. (Ik ga er even vanuit dat je moeder het niet eens is met je wens om bij haar weg te gaan.) Zelfs als een beslissing via de kinderrechter gemaakt zou moeten worden (hopelijk komt het niet zover) dan staat bij de kinderrechter ALTIJD het belang van het kind voorop.

Ik raad je in ieder geval aan om contact op te nemen met een hulpverlener, zoals Bureau Jeugdzorg, die je van meer advies en hulp kunnen voorzien.

Lees meer artikelen over:

juridischstiefouder
1 reactie
AHHK76
Lief meisje, wat is dit erg, wat jij hebt meegemaakt.. Goed dat je hier je vraag stelt... Ik hoop dat je iemand zoekt en vindt, die met jou mee kan denken en jou kan helpen. Wat bent je dapper!
Ik wens je heel veel goeds toe en zal voor je bidden!