Uit de Gereformeerde Kerk

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Ik zit in een Gereformeerde Kerk. Nu willen willen ze bij ons een vrouwelijke predikant beroepen en bij mensen van hetzelfde geslacht het huwelijk inzegenen. Op beide zaken ben ik tegen, want zo heeft God het niet bedoeld toch? Nu weet ik dat er bij mij in de buurt een Ger. Gem. zit. Zal ik daar naar toe overstappen? Mijn gevoel zegt dat namelijk.

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Graag zou ik jou een passend antwoord geven, maar de gegevens die in de vraag staan zijn erg summier. De Gereformeerde Kerk is zeer breed, hoort ook tot de PKN.

De twee zaken, waar jij op tegen bent: een vrouwelijke predikant en het inzegenen van mensen van hetzelfde geslacht. Kan ik volgen. Dan noem jij een bepaalde optie: een Ger. Gem. in de buurt, zal ik daar naar toe overstappen? Jouw gevoel zegt dat namelijk.

Ik zou eerst goed informeren wat bij de Ger. Gem. ‘gebruikelijk’ is, qua prediking, liturgie, levensstijl en nog veel meer andere zaken. Het verschil tussen de Gereformeerde Kerk en de Ger. Gem. is mijns inziens behoorlijk groot.

De zaken waar jij tegenaan loopt, daarover bestaat in de Ger. Gem. geen verschil van mening, zoals jij het volgens de Bijbel ziet. Toch zou ik meer informatie van jou willen hebben, alvorens ik een antwoord geef.

Het aansluiten of weggaan uit een kerk is een persoonlijke zaak en een ander kan je wel advies geven, maar het blijft jouw keus. Dus laat je goed informeren en volg je hart, maar dat is meer dan gevoel, als je me begrijpt. Schakel ook je verstand niet uit.

Ik wens je heel veel sterkte en dit is voorlopig mijn antwoord. Doe het biddend, en onderzoek de Schriften.

Met een hartelijke groet,
B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze