De gelukkige zonde (2)

Dr. G.A. van den Brink | Geen reacties | 22-03-2017| 09:58

Vraag

Geachte dominee Van den Brink. Dank u wel voor het beantwoorden van mijn vraag over “de gelukkige zonde”. Er is dus inderdaad sprake van een theologische gedachte/visie/theorie/leer? Het verraste me de naam van Rutherford te lezen. Was hij ook degene die het eerst met deze gedachte kwam? Mijn laatste vraag “hoe hier mee om te gaan” is niet beantwoord. Uw antwoord leek wat objectief te zijn. Mag ik nog vragen of we de mening van Rutherford kunnen/moeten onderschrijven of kunnen we er beter afstand van nemen?


Antwoord

Beste vragensteller,

Dankjewel voor je vervolgvraag.

Er is in de gereformeerde traditie uitvoerig gesproken over de vraag hoe we de verhouding moeten zien tussen Gods uitverkiezing en de val van de mens. Sommige theologen stellen dat Gods uitverkiezing betrekking heeft op mensen die gevallen zijn. Anderen daarentegen menen dat Zijn verkiezing betrekking heeft op mensen die zouden gaan vallen. De eerste positie heeft infralapsarisme, de tweede supralapsarisme. 

De gedachte van de felix culpa kun je in principe tegenkomen bij alle voorstanders van het supralapsarisme. Enkele voorstanders daarvan zijn Beza, Gomarus, Voetius, Witsius, Comrie; en onder de Engelse theologen Perkins, Rutherford, Goodwin, Owen. Rutherford was dus zeker niet de eerste. De uitdrukking komt expliciet voor bij Wolfgang Musculus, in zijn Loci Communes (1599).
 
Het is gebruikelijk de Dordtse Leerregels zo te lezen alsof zij het infralapsarische standpunt verwoorden. Echter, de formulering is bewust zo gekozen dat ook supralapsariërs de Leerregels kunnen ondertekenen. Elk van beide posities valt dus binnen de bandbreedte van het gereformeerde belijden.

Dus of je wel of niet de gedachte van de “gelukkige zonde” aanvaardt, hangt samen met je opvatting over supra- of infralapsarisme. Als je afziet van een keuze daarin (wat mij wijs lijkt in het geval van ieder die niet goed thuis is in de gereformeerde theologie van de zeventiende eeuw) hoef je ook niet te beslissen of je wel of niet instemt met het felix culpa.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

lapsarismezondeval
Dit artikel is beantwoord door

Dr. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
    05-01-1974
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
248 artikelen
Dr. G.A. van den Brink

Bijzonderheden:

-Hoofddocent kerkgeschiedenis en docent filosofie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn

-Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Besnijdenis nog steeds mogelijk

Ik lees het boek “Wetenschap in de Bijbel” van Ben Hobrink. Er wordt uitgebreid geschreven over de besnijdenis. Dat het qua hygiëne en ziekten veel voordeel voor mannen heeft, zelfs voor hun vrouwen...
Geen reacties
21-03-2025

Eetproblemen verzwijgen

Drie jaar geleden zijn er bij mij eetproblemen begonnen. Ik heb dit altijd voor mezelf gehouden, maar het is wel uit de hand gelopen. In die tijd heb ik een heel lieve jongen leren kennen, waar ik ond...
Geen reacties
21-03-2018

Hooggevoeligheid

Ik heb een vraag m.b.t. hooggevoeligheid, dat ik herken in mezelf. Ik heb een relatie met een lieve jongen die expressief is en leeft 'bij het moment'. Dit zorgt nogal eens voor onbegrip tussen ons. M...
4 reacties
21-03-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering