Enorme liefde voor moslimvrouw

Ds. J.A. van den Ende / 4 reacties

Vraag

Ik ben een christelijke man die de Heere Jezus aangenomen heeft als zijn Redder en Verlosser. Ik heb een nieuw leven gehad en iedereen zag het dat ik totaal veranderd was. Ik ben herdoopt geweest om Jezus te volgen. Tot op enkele maanden terug. Ik heb een moslimvrouw leren kennen, eerlijk gezegd zo een wederzijdse liefde heb ik nog nooit gevoeld. Maar zij past de islam dagelijks toe: vijf keer bidden, rammadan, alles halal, geen alcohol... Met de laatste twee heb ik geen probleem. Maar de Bijbel leert ons een ander beeld: wij moeten onophoudelijk bidden (relatie met God).

We hebben een enorm sterke liefde die alles overtreft. Ik heb nog nooit zo iemand liefgehad. Maar als we trouwen kan ik moeilijk voor een andere “god die geen zoon heeft” trouwen en de shajada zeggen zodat ik moslim word. Onze God heeft wel een Zoon en ik erken Jezus als God. Alles is geschapen door Hem. Kinderen zal zij als moslim willen opvoeden en ik christelijk.

We zien elkaar heel graag, willen trouwen, kinderen krijgen en samen oud worden. Eerlijk gezegd vrees ik dat ik nooit meer zo’n lieve vrouw zal tegenkomen. Veel mensen begrijpen onze liefde niet en veroordelen dat direct. Ik heb al nachten gehuild, kapot geweest, lichamelijk zwaar ziek. Uitgehuild naar God dat ik nog niemand zo graag had gezien. Maar ik vrees! Wie vader, moeder, broer of zussen liever ziet dan Mij, is niet waard Mijn discipel genaamd te worden. Heeft u advies?

Antwoord

Beste vragensteller,

In de eerste plaats wil ik je bedanken voor je vraag. Goed om hiermee niet alleen rond te blijven lopen, maar ook te zoeken naar de gedachten van anderen hierover. Je bevindt je in een ingewikkelde situatie die je ongetwijfeld heel veel vragen en worstelingen oplevert. De afgelopen periode zal moeilijk voor je zijn geweest en je beschrijft zelf ook dat je eronder hebt geleden. Dat is verdrietig, sterkte daarin!

Inhoudelijk is mijn advies in deze situatie vrij duidelijk. Ik ben me ervan bewust dat het woorden zijn met grote implicaties voor jou, maar het lijkt me heel verstandig om deze liefdesrelatie niet verder voort te zetten. Zowel op Bijbelse alsook op andere praktische gronden is een dergelijke relatie niet wenselijk. Praktisch gezien, je benoemt het zelf al: de opvoeding van kinderen in een dergelijke situatie is buitengewoon lastig en gaat vrijwel zeker problemen en onbegrip geven. Je benadert het leven fundamenteel op een andere manier en vanuit een andere basis. Dat zal zeer waarschijnlijk ook leiden tot onenigheid en onbegrip tussen jullie in de relatie naar elkaar. Op heel kwetsbare of diepgaande momenten in het leven deel je niet de diepste grond onder je bestaan.

Daarnaast spreekt de Bijbel, zoals je zelf ook aangeeft, nadrukkelijk over Jezus als de Zoon van God, en als enige weg tot God (zie bijv. Hand. 4:12). Een relatie aangaan en voortzetten waarin je qua basis zo ver uit elkaar ligt, lijkt me niet verstandig.

Je beschrijft hoe groot jullie liefde voor elkaar is. Daar twijfel ik niet aan. Het zal moeilijk zijn om een dergelijke relatie niet verder voort te zetten. Toch wil ik je ook (al zal het daar gevoelsmatig voor jou misschien veel te vroeg voor zijn) erop wijzen dat je misschien over langere tijd, wanneer je hierop terugkijkt, dankbaar kunt zijn dat het geen verder vervolg heeft gekregen. Gevoelens van liefde die nu heel sterk kunnen zijn, kunnen na verloop van tijd ook afnemen en weggaan. Al zal het nu tegen je gevoel ingaan, je mag ook de verwachting hebben dat een ‘leven na deze relatie’ wel degelijk mogelijk is. De relatie stopzetten zal op korte termijn veel pijn doen, maar op lange termijn lijkt me dit de meest wijze keuze.

Tot slot wijs ik je in reactie op je één na laatste zin graag op Matt. 19:29. Daar is Jezus Zelf aan het woord met een aansporing, maar ook een sterke bemoediging: “En al wie huizen of broers of zusters of vader of moeder of vrouw of kinderen of akkers zal verlaten hebben omwille van Mijn Naam, die zal honderdvoudig ontvangen en het eeuwige leven beërven.”

Ik wens je veel wijsheid, sterkte en de leiding van Heere God toe!

Hartelijke groet,
Ds. J. A. van den Ende

Lees meer artikelen over:

islam
4 reacties
Lekkerbek
Ik herken een klein beetje je probleem, ik heb ooit veel gehouden van een onchristelijke man. Maar voor dat het tot een relatie kwam heb ik zo gebeden of de Heere als deze relatie niet Zijn weg was, de liefde wilde af laten nemen.
Dit heeft de Heere willen verhoren, op een bijzondere manier! Ik ben single gebleven, maar kan dit nu écht als een zegen ervaren! Ook dát kan de Heere geven, Hij geeft boven bidden en denken!
Marian1987
Ik ben zelf met een islamitische man getrouwd. En raad je het echt af. Als man en vrouw kan je elkaar nog wel vrij laten. Maar als je kinderen mag krijgen die zijn er de dupe van. Je maakt het ze echt ontzettend moeilijk. Denk er goed over na hoor! Je kunt ook niets van je geloofsleven delen met je partner. Omdat ze er heel anders tegen aankijken. Echt een gemis. Ik wens je veel wijsheid en Gods zegen.
K80
Het is niet alleen een zeer groot verschil in religie, maar ook van cultuur.
Ik zou bovenstaande aanbevelingen van harte nemen.
Heb zelf ook een beginnende relatie gehad met een vrouw waar ik erg verliefd op was. Mijn verstand zei dat ik er later spijt van zou krijgen en heb de relatie met pijn in mijn hart verbroken.
Ja dan heb je een paar maanden liefdesverdriet.
Daarna ben ik mijn huidige vrouw tegen gekomen en die liefde was nog veel groter! Echt, je komt vanzelf de juiste vrouw tegen.
Lecram
Waarom zou je een liefdesrelatie aangaan, terwijl je ook vrienden kunt blijven?
Koop de boeken van Nabeel Qureshi en ga samen met haar onderzoeken wat de islam en het christendom inhouden. Objectief en open. Wellicht kan je daarmee haar ogen openen voor wat de islam daadwerkelijk inhoudt.