Vraag tijdens sollicitatiegesprek

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Mag een bedrijf aan een sollicitant tijdens een eerste sollicitatiegesprek vragen of hij/zij in aanraking met justitie is geweest? Het betreft een technische functie.

Antwoord

Bij een technische functie is het niet logisch dat deze vraag wordt gesteld tijdens een sollicitatiegesprek. In de meeste gevallen is het niet correct als een werkgever dit vraagt. Er zijn uitzonderingsgevallen. In de financiële sector bijvoorbeeld is het belangrijk dat de werkgever weet dat de sollicitant niet is veroordeeld geweest voor oneerlijk handelen of een ander soort van financieel delict.

Werkgevers mogen wel een verklaring omtrent het gedrag opvragen (VOG). Als uit onderzoek door de overheid blijkt dat  de aanvrager geen strafbare feiten op zijn naam heeft staan, wordt de VOG verstrekt, anders wordt deze geweigerd. Voor sommige functies is een VOG verplicht. Bijvoorbeeld voor o.a. de functies van onderwijzer, taxichauffeur, gastouder.

Met vriendelijke groet,
Jannie van der Mark,
Juridisch medewerker individuele belangenbehartiging RMU

Tags in dit artikel:

juridischwerkloosheid