Verschil tussen hoop en geloof

Ds. W. van Weelden / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen hoop en geloof?

Antwoord

Over deze vraag is heel veel te vertellen. Maar ik wil het kort houden.

Op de bodem van het geloof ligt de genade. God schenkt genade in Zijn Zoon door de Heilige Geest. Geloven is weten van de Heere Jezus Christus, die ons genadig is en dit bewezen heeft in Zijn lijden en sterven. Geloven is op Christus zien en het alleen van Hem verwachten. Genade is het besef dat de redding van een mens een eenzijdig Gods werk.

De hoop is gebaseerd op het geloof. En daarmee op de Heere Jezus en op de levende God. Hoop op God! Psalm 43. De hoop is het uitzicht dat in het geloof door God geschonken wordt, op Zijn eeuwige liefde. Kortom, het geloof wortelt in (het volbrachte werk van ) Christus, de hoop kent het vergezicht op Christus (Zijn komst en heerlijkheid).

En om dan maar de trits geloof-hoop-liefde in het oog te vatten. De liefde is voor vandaag. Want de geboden zijn samengenomen in het liefhebben van God en van de naaste. Kortom: het geloof wortelt, de liefde leeft en de hoop ziet ver. Dit alles wordt gedragen door Gods genade.

Ds. W. van Weelden