Minder theologische wetenschappers

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het aantal theologische wetenschappers in de gereformeerde gezindte. Hoe komt het dat er tegenwoordig steeds minder gepromoveerde theologen zijn? Bijv. ten tijde van het reveil hield men zich ook erg veel bezig met de toekomst van de kerk en had men er ook veel oog voor dat er theologen waren die zich daar volop voor konden inzetten. Heeft het er mee te maken dat we tegenwoordig veel meer op ons zelf gericht zijn?

Antwoord

Beste briefschrijver,

Wat zullen wij tot deze dingen zeggen? Theologen komen nu eenmaal niet uit de lucht vallen of ze moeten een geschenk uit de hemel zijn. Dit maakt uiteraard bescheiden. Wie zou durven promoveren...? Wie is tot deze dingen bekwaam...? Misschien hij of zij die daartoe geroepen is, want dan voorziet God zelf in de bekwaamheid tot een en ander. En anders promoveren ook theologen alleen maar zichzelf.

Er is trouwens genade nodig van begin tot eind om de zaak van God te promoten. En aangezien een mens daar van nature niet van leven wil, zou het een en ander hem wel eens kunnen doen terugschrikken.

Of er nu minder gepromoveerde theologen zijn dan vroeger weet ik niet. Als dit zo zou zijn dan komt dat natuurlijk omdat het vroeger allemaal beter was. Wat wil een mens in deze geseculariseerde tijd als God hem niet wenst te gebruiken in Zijn dienst?! Maar ik geef het je gewonnen, er moet een subtiele verbinding zijn tussen de geestelijke toestand van de kerk en de bekwaamheid of onbekwaamheid van haar dienaren.

Uw allernederigste dienaar,
Dr. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

Theologie studeren