Is de HHK een noodgedwongen eenheid (vanwege de komst van de PKN) of een broeder...

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Is de HHK een noodgedwongen eenheid (vanwege de komst van de PKN) of een broederlijk geheel qua kerkgenootschap? Ik hoop dat laatste, want in de voormalige hervormde kerk waren al stromingen genoeg!

Antwoord

Wat moet ik hier op antwoorden. Deze zaken liggen voor een groot deel in de sfeer van beleving. Iemand kan zich in een gemeente helemaal opgenomen en thuis voelen, en iemand anders voelt zich een buitenstaander. Dat kan dus van mens tot mens verschillen.

Feit is wel (anders dan ons soms verweten wordt) dat de HHK niet ontstaan is omdat we zo graag met gelijkgezinden op een kluitje zouden willen zitten, en altijd al wilden afscheiden (ik hanteer de taal van het verwijt) en met de komst van de PKN onze kans schoon zagen om het nu heerlijk fijn met elkaar te hebben.

Natuurlijk hoop ik van harte dat we binnen de HHK een broederlijk geheel qua kerkgenootschap vormen, maar de reden om niet mee te gaan met de PKN was niet omdat we de stromingen binnen de voormalige Hervormde Kerk zat waren. Omdat we menen die kerk voort te zetten is er ook binnen de HHK ruimte voor stromingen. Ze zijn er ook. Maar we weten ons allemaal wel hartelijk verbonden aan Gods Woord en de belijdenisgeschriften. Binnen de ruimte daarvan mogen er ook verschillende stromingen zijn, wat een broederlijke eenheid ook niet in de weg staat. En gelukkig gaat de broederlijke eenheid ook verder dan de grenzen van de HHK, maar we mogen hopen dat ze er is met allen die Zijn Naam ootmoedig vrezen.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden