Zeer zwaar depressief

Ds. P.C. van Keulen / 1 reactie

Vraag

Ik ben zo vreselijk depressief, is er een christelijk noodnummer? Ik ben al bekend bij een hulpverlener maar die kun je niet in crisis bellen! Ik ben niet suïcidaal, maar wel zeer zwaar depressief en ik weet dat als ik tien min. per dag tegen een wildvreemde, lieve, begripvolle christen zou kunnen praten, ik mijn depressie gewoon door ga komen. Echt. Help, ik stel mij niet aan.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat kan er een behoefte zijn om eens even met iemand (anoniem) te spreken met betrekking tot de dingen die je zo bezig houden, om eens even van je af te kunnen praten, om een luisterend oor te hebben. Jouw behoefte is om 10 minuten per dag tegen een wildvreemde, lieve, begripvolle christen te kunnen praten; je schrijft hierbij dat je daardoor jouw (zware) depressie door gaat komen. Het kan inderdaad heel goed doen om de dingen die je op jouw hart hebt met een ander te delen, want juist in het alleen zijn, in het je zo alleen voelen, kunnen de dingen zo op je af komen en nog zwaarder worden om te dragen, het van je af praten kan lucht geven.

Ik ken jou persoonlijk niet en weet ook niet of onderstaande van toepassing is, maar wil je toch enkele zaken aanreiken.

-Je bent al bekend bij de hulpverlening. Heb jij met jouw hulpverlener al eens gesproken over wat de mogelijkheden zijn in deze? Misschien dat hij/zij jou hierin adviezen kan geven.

-Ik wil voorop stellen dat een dagelijks gesprek jou goed kan doen, maar is een dagelijks gesprek voldoende om door jouw depressie heen te komen? Ik denk dat, naast de behoefte die jij hebt om dagelijks met iemand te kunnen spreken, professionele hulp gewenst blijft, zodat ook onder andere naar de achtergronden van jouw depressief zijn gekeken wordt en daaraan gewerkt wordt.

-Hier ter plaatse kennen wij vanuit de kerkelijke gemeente “psycho pastorale zorg” waar een team van mensen beschikbaar is om bij psychische problematiek een luisterend oor te bieden. Is er in jouw kerkelijke gemeente mogelijk een dergelijke zorg waar je terecht kunt? Dit zal niet geheel anoniem zijn maar ongetwijfeld zal jouw problematiek binnenshuis blijven. Je zou hierover eens contact op kunnen nemen met de predikant of een andere ambtsdrager.

-Wat betreft een christelijk noodnummer waar je anoniem terecht kunt is mij niets bekend. Wel kun jij terecht bij Sensoor (www.sensoor.nl), een organisatie die dag en nacht anoniem bereikbaar is. Op de site kun je informatie vinden, kijk onder het kopje: “Ik zoek hulp” en dan aanklikken: Sensoor telefoon. Er is een landelijk telefoonnummer alsook zijn er plaatselijke telefoonnummers waar je maximaal vier gesprekken per 24 uur kunt voeren. Dit is een algemene instelling, maar wel een professionele organisatie die een luisterend oor kan bieden.

Wat je ook onderneemt, met wie je ook spreekt, het blijft alles afhankelijk van de zegen van God; bidt Hem of Hij in deze ook voor jou wegen wil openen. Welk initiatief je ook onderneemt, doe het met Hem, Die het zegt: “Ken Mij in al jouw wegen.” Voor Hem ben je niet anoniem, Hij kent je van binnen en van buiten; en dan hoop ik voor jou dat je iemand mag vinden om mee te spreken, maar spreek bovenal met Hem.

Van harte God zegen toegewenst en heel veel sterkte in deze zware weg.

Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

depressief
1 reactie
Johan100
Beste vraagsteller of vraagstelster,

Je schrijft: ''Ik ben al bekend bij een hulpverlener maar die kun je niet in crisis bellen! ''

Bij een christelijke instelling als bijvoorbeeld Eleos heb je wel een crisistelefoonnummer. Dan moet je jezelf daar eerst aanmelden (je kunt ook eerst telefonisch contact opnemen) en ingeschreven zijn en als blijkt dat je weleens met crisissituaties te maken hebt krijg je dat telefoonnummer van de crisisdienst.

Je komt wel eerst op een wachtlijst normaal gesproken, maar in echte crisissituaties zullen ze je helpen ga ik vanuit, mits je je hulpvraag duidelijk verwoordt.

Sterkte in alles!