Stille censuur bij echtscheiding

drs. G. Nieuwenhuis / Geen reacties

Vraag

Een echtpaar binnen de Ger. Gem. heeft ernstige problemen in hun huwelijk. Na intensieve relatietherapie die nergens op uitloopt, besluiten beiden een echtscheiding in gang te zetten. Hoewel de kerkenraad begrijpt hoe ernstig de problemen zijn worden deze mensen beiden onder stille censuur gezet. Maar, tot wanneer? De scheiding gaat gewoon door, terugkeren is onmogelijk. En waarom wordt censuur alleen in werking gesteld bij overtreding van het zevende gebod?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om eerlijk te zijn vind ik dit een vraag die zich absoluut niet leent voor beantwoording via Refoweb. Het gaat om een specifiek, ernstig pastoraal probleem binnen een bepaalde gemeente waarbij sprake zou zijn van het toepassen van stille censuur. Over stille censuur mag niet met anderen gesproken worden dus zeker niet Refoweb. Ik kan, mag en wil geen oordeel geven over het handelen van een kerkenraad en het betrokken echtpaar en daarmee ook geen antwoord geven over deze specifieke situatie. Heel in het algemeen kan gesteld worden dat binnen de Ger. Gem. als regel dat alleen overspel als wettige grond voor echtscheiding geldt en dat dit een zaak betreft tussen de kerkenraad en het betrokken echtpaar.

Als algemeen antwoord op de onderstaande twee vragen kan gezegd worden dat censuur wordt opgeheven als de betrokkene zijn of haar zonde belijdt en laat en verder dat het beslist niet zo is dat stille censuur alleen wordt toegepast bij overtreding van het zevende gebod. Maar ik mag toch aannemen dat de vragensteller dat weet en anders kan hij/zoiets aan zijn kerkenraad vragen.

G. Nieuwenhuis

drs. G. Nieuwenhuis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-algemeen secretaris Zending Gereformeerde Gemeenten.

    Dhr. Nieuwenhuis is op 2 februari 2022 overleden.

Tags in dit artikel:

censuurechtscheiding