Geen zin in seks

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man van eind 30 en ik lijk een probleem te hebben met gemeenschap. Ik ben niet getrouwd en ook niet geweest, maar heb wel twee vriendinnen gehad. Met deze vriendinnen heb ik samen geslapen maar nooit gemeenschap gehad. Dat we geen gemeenschap hadden komt omdat ik dat niet wilde terwijl zij aangaven dat ik niet weet wat ik mis. Maar het trekt mij ook totaal niet. Komt ook bij dat ik dat echt grensoverschrijdend vind. Maar ik heb nu het idee dat er iets mis met me is. Want wat is er met me aan de hand dat ik dat niet wil? Ik kan me niet herinneren dat er in mijn jeugd iets misgegaan is of zo. Voor nu is het geen punt, maar als ik nog eens trouwen ga wel. Kunt u me verder helpen?

Antwoord

Geen zin in seks is een veelgehoorde klacht. Het wordt ook wel beschreven als “ik kan me er niet toe zetten” of “mijn hoofd staat er niet naar”. Vier procent van de mannen en 18 procent van de vrouwen heeft regelmatig of vaak geen zin in seks. Er kunnen veel redenen zijn waarom je geen of een verminderde zin in seks hebt.

Minder of geen zin in seks is niet zo'n probleem als je geen relatie hebt. Dan valt het niet op dat je weinig zin hebt en hoef je je niet aan te passen. Sommige mensen hebben lange tijd helemaal geen zin in seks of hebben nog nooit een seksueel verlangen gehad. En die  voelen zich daar prima bij.

Soms denken mensen dat ze aseksueel zijn. Je bent niet noodzakelijk aseksueel als je geen zin hebt in seks. Aseksualiteit houdt in dat je totaal geen seksuele aantrekkingskracht voelt voor geen enkele persoon en op geen enkel moment. ‘Echte’ aseksualiteit is een vrij zeldzaam fenomeen. Ongeveer 1 procent van de volwassen bevolking valt in die categorie.

Als je (bijna) nooit zin hebt in seks en je vindt dit een probleem, dan is het belangrijk om te bekijken wat de oorzaken daarvoor kunnen zijn. Je kunt er dan iets aan doen. Je kunt hulp vragen van een seksuoloog. Een seksuoloog is meestal een psycholoog, een arts of een maatschappelijk werker, die gespecialiseerd is in seksuele problemen. Samen kun je in een aantal gesprekken uitzoeken wat de achtergrond ervan is en wat je eraan zou kunnen doen.

Betsy Westeneng

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk