Gods leiding en studierichting

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

07-03-2004, 00:00

Vraag

Hoe kun je Gods leiding in je leven ervaren? Ik vraag de Heere wel wat Hij wil dat ik doen moet, maar de Heere antwoordt niet. Het gaat dan bijvoorbeeld om het kiezen van je studierichting. Kunt u mij daar wat helderheid over geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat is het goed om de alle stappen die wij in ons leven zetten, te vragen naar de wil des Heeren. En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, die een ieder mildelijk geeft en niet verwijt, en ze zal hem gegeven worden, schrijft Jacobus. Maar hoe zouden wij kunnen weten wat Zijn wil is? Hier zou ik een aantal dingen op willen antwoorden.
 
In de eerste plaats heeft God ons Zijn Woord gegeven. Daarin heeft Hij Zijn wil bekend gemaakt, over heel veel dingen. Zo hoeft het bijvoorbeeld geen vraag te zijn of je op zondag werk mag aannemen waar uit economische motieven, de zondag mee gemoeid is. De geboden van God zijn dus in de eerste plaats een richtlijn in de vragen van ons leven.

In de tweede plaats Gods voorzienigheid. Als wij om Gods leiding vragen, dan kan er iets bijzonders gebeuren wat een antwoord is op onze vraag. Tegelijk is hierin waakzaamheid geboden. Toen Saul ging zitten voor de spelonk waar David verborgen was, zeiden Davids mannen: De Heere heeft hem in uw handen gegeven om hem te doden. Maar David zegt: Het is de gezalfde des Heeren. Hij laat zich niet door de omstandigheden leiden maar grijpt terug op Gods inzettingen en geboden. Het kwam Jona ook bijzonder goed uit dat er een schip lag te wachten om af te varen, maar hij ging daarmee wel buiten Gods weg. Gebeurtenissen kunnen dus een aanwijzing zijn, maar geven ook weer niet de doorslag.

In de derde plaats kan God raad geven door de persoonlijke lezing van Gods Woord. Daarbij gaat het er niet om om zelf bijbelplaatsen te zoeken, maar wel om verder te lezen waar je gebleven was. Vaak wil de Heere zo spreken, doordat er een gedeelte aan de orde is, wat bijzonder van toepassing is op de situatie, en wat zo krachtig tot je komt, dat er niet meer onderuit kunt.

In de vierde plaats: Raad van (godvrezende) vrienden. Toen Willem Teelinck niet wist of hij predikant moet worden, ging hij bij wijze en godvrezende mensen te rade. Er werd een bidstond belegd en zij hebben hem geadviseerd om predikant te worden, welke raad hij ook heeft opgevolgd.

In de vijfde plaats: Vrede in het geweten. Als we iets van het leven met de Heere kennen, dan kan er in het hart rust gevoeld worden, als wij in Zijn weg mogen gaan. Ook hierin kunnen vergissingen gemaakt worden, maar dat neemt niet weg dat het toch vaak in het hart iets van Gods gunst ervaren mag worden, als we in Zijn weg mogen gaan.

In de zesde plaats: In dit alles zijn wij diep afhankelijk van de Heilige Geest. We kunnen nog zoveel aanwijzingen krijgen, maar als de Heilige Geest ons hart niet bewerkt, dan herkennen wij daar Gods stem niet in. Daarom blijft het ontvangen van Gods leiding een zaak van gedurig gebed, om onverdiend, Zijn leiding te ontvangen en zo te mogen gaan in Zijn wegen.
 
Hopelijk zijn dit wat aanwijzingen. Van harte Gods zegen in alles toegewenst!
 
Ds. N. den Ouden

Ds. N. den Ouden

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
    25-10-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Gods leiding
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben een man van 27 en sport nu al ruim tien jaar. Vooral krachttraining/bodybuilding gericht. Sinds een tijd (ik denk zo’n half jaar of misschien al wel langer) merk ik een verschil in mijn lichaam...
Geen reacties
07-03-2023
Ik loop al een paar maand rond met een probleem waar ik heel veel last van heb. Ik ben verliefd op een jongen, waarvan ik weet dat hij op dit moment verliefd is op een ander meisje. Maar mijn verlange...
Geen reacties
07-03-2012
Ik heb een vraag aan ds. Pieters. Zaterdag 14 januari stond er een stuk van u in de krant wat eigenlijk uit Om Sions Wil kwam, het gaat daar over of dat God wil dat alle mensen bekeerd worden, u zegt ...
Geen reacties
07-03-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering