Schaamteloos doorvragen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Hoe kan ik zekerder worden van mezelf? Mensen kunnen mij door hun vragen soms zo onzeker maken. Ik ben een gevoelig persoon en trek mezelf misschien ook snel dingen aan. Ik probeer verschillende tactieken te verzinnen hoe ik beter met mijn onzekerheid om kan gaan. Bijvoorbeeld: ik heb een donker kindje en dan vragen mensen waar de vader is of dat ik jong moeder wilde worden. Ik wil die vragen liever niet beantwoorden want dan heb ik het gevoel dat mensen gelijk alles van mij weten, dat ik zwanger ben geworden zonder dat ik dat wilde. Ik wilde niks met die man maar hij blijkbaar wel van mij.

Mensen stellen vragen. Als ik een antwoord geef dan blijven ze schaamteloos doorvragen, net zo lang tot ze weten hoe het hele verhaal in elkaar zit. De ene keer probeer ik gewoon neutraal te zijn de andere keer juist door al heel open te zijn door het gelijk maar te vertellen. Toch lijkt het niet echt te helpen. Ze vinden mijn verhaal altijd zo bijzonder en heftig dat ik me er zo ongemakkelijk bij voel. Ik vind het ergens ook moeilijk om mezelf te accepteren. Om tevreden te zijn met wat ik meegemaakt heb en wie ik zelf ben. Iets waar je trots op bent daar praat je graag over maar bij mij hangt daar zoveel omheen. Ik weet dat ik er mag zijn en dat God mij accepteert zoals ik ben, door Jezus. Alleen bij mensen is dit zo anders. Hoe kan ik ‘over’ mezelf praten zonder schaamte, zonder onzekerheid?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt nogal wat meegemaakt en daar een ‘donker kindje’ aan overgehouden, als ik je brief zo mag samenvatten. Jongen of meisje? Nee, verder ga ik niet vragen, maar het is vast en zeker een móói kindje! En hoe de omstandigheden ook waren: je hebt het gekregen en -net als jijzelf- geschapen door God! Laat mensen praten. Een oordeel is zo snel gevormd en dikwijls gebaseerd op vooroordelen. Als iemand écht belangstelling heeft merk je dat gauw genoeg. Daar kun je mee praten en je kwetsbaarheid laten zien. Alle anderen láát je praten. Desnoods draai je je om of loop je gewoon weg. Rechtop, wel te verstaan. Je hóéft je niks aan te trekken van andermans ‘goede’ bedoelingen of adviezen.

Je kunt ook voor jezelf proberen om een soort van standaard antwoord te formuleren. Zo van: “mooi, hè, die zoon/dochter van mij!”, waarna je het gesprek uit de weg gaat door naar de ánder te informeren, of over het weer te praten, of zegt haast te hebben. Jíj bepaalt wat je tegen wie dan ook zegt. Het is even oefenen, maar dat gaat je wel lukken!

Heb ik je met dit antwoord een beetje kunnen helpen?

Gode bevolen,
Marijke Rots

3 reacties
Moeder69
Zo herkenbaar .
Als je zegt dat je trots op je kind bent
En mag weten dat de Heer je helpt,
Geef je daar een getuigenis van ,
Dan hebben ze niets te roddelen en druipen ze wel af .
Ik weet dat het moeilijk is ,
Maar zo word je wel sterk .
En als er mensen zijn die ECHT belangstelling voor je hebben , dan merk je het snel en gaat het gesprek vanzelf de ,,goede" kant op .
Wees trots op jezelf .
En zeker op je kind .
Johangroen
wauw een trotse mama, blijf dat en jo die mensen die alles vragen, je moet maar zo denken die zijn opzoek naar antwoorden in zichzelf, vragen die zij in zichzelf nog niet opgelost hebben, dat is hun probleem, negeer ze en jij bepaald wat je wel of niet antwoord, probeer te leren om te zeggen dit is mijn grens en wil niet dat je verder gaat met vragen, jij bent je eigen baas over jou leven en je lieve kindje.

ik wens je veel sterkte en vooral Gods zegen voor jou en je kindje.
AHHK76
Beste vriendin,
Ik wil even zeggen dat ik respect voor je heb. Je bent in moeilijke omstandigheden en probeert daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Ik denk dat het belangrijk is dat je ook respect hebt voor jezelf en voor jouw privacy.
Het is niet wenselijk als iedereen "alles" over jou en jouw kindje weet, zonder dat jouw kindje het zelf kan begrijpen. Ik hoop dat je gaat stoppen met te doen wat mensen van jou verwachten en dat je gaat doen, wat je zelf wilt. Ik begrijp dat het een moeilijke weg is, om los te komen van de gedachten/vooroordelen van mensen. Dat is iets waar ik zelf ook mee worstel, terwijl ik wat ouder ben. Maar je kunt het nooit iedereen naar de zin maken en goed doen voor iedereen. Dus doe wat jou goed lijkt voor jezelf en jouw kindje.
Een ezelsbruggetje van een therapeut: NIVEA= Niet invullen voor een ander (wat die denkt en/of wil horen).
Kom maar op voor jezelf en jouw kindje en hanteer je eigen grenzen! Ik wens je het allerbeste in alles!