Zaligmakend geloven of niet

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Hoe kan je het verschil weten tussen het zaligmakend geloof tegenover het nabijkomende werk van de Heilige Geest in het leven van mensen? Het zorgt ervoor dat ik steeds maar blijf twijfelen. Dat is niet tot eer van God.

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Het is een begrijpelijke en belangrijke vraag die je stelt. Het is van belang te weten wat een waar geloof is en veel kinderen van God kennen de twijfel en aanvechting in hun leven of het wel zaligmakend geloof, dus van God is, wat zij ervaren, want ze zien bij zichzelf nog zoveel wat niet deugt.

Bij het beantwoorden van deze vraag doen we er goed aan te letten op zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus. Daar wordt immers deze vraag beantwoord. In het Kort Begrip wordt dit antwoord nog eens samengevat. Het komt erop neer dat we moeten weten wat en in Wie wij geloven en dat er m.b.t. deze zaken overgave of vertrouwen in ons hart gevonden wordt. Zakelijk betekent het dus dat ik moet weten dat ik een zondaar ben die zichzelf niet redden kan maar dat het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden en dat God belooft dat ieder die zich in gehoorzaamheid en met vertrouwen aan Christus overgeeft behouden zal worden.

Het ware geloof neemt kennis van deze zaken, klemt zich vast aan Gods belofte en vertrouwt op Christus en Zijn werk. Dit is het hart van de zaak. Nu kan er nog meer gezegd worden. Zaligmakend geloof komt altijd op uit de liefde tot Christus. Die liefde is namelijk uitgestort in het hart door de Heilige Geest. Zaligmakend geloof is ook werkzaam van aard, het werkt door de liefde en brengt vruchten voort. Zaligmakend geloof is ook altijd verbonden met droefheid over de zonden, die zijn je namelijk de dood geworden want ze onteren God, hebben Christus aan het kruis gebracht en slepen je mee naar het verderf.

Ik zou zeggen: leg je hart leven ernaast. Dan kan het duidelijk zijn of het zaligmakend geloof in je is of niet. Want nabijkomend werk kan vergaan maar mist de liefde tot Christus, de droefheid over de zonde en de vrucht. Het nabijkomend werk wil Jezus misschien wel als Priester tot vergeving van de zonden maar liever niet als Profeet om door Hem onderwezen te worden en al helemaal niet als Koning om ons te regeren door Zijn Woord en Geest.

Uit deze overwegingen kan er helderheid komen voor onze ziel. Dat wens ik je ook van harte toe.

Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfelgeloofszekerheid