Vrijheid door discipline

Ds. A.A.F. van de Weg / Geen reacties

Vraag

Aan ds. A. A. F. Van de Weg. U twitterde onlangs het volgende:

Wat bedoelt u hier mee? Welke vrijheid? Geestelijke vrijheid vind je mijns insziens alleen in Christus...Of wordt hier wat anders bedoeld?

Een jonge vrouw (met niet zoveel discipline).

Antwoord

Beste vragensteller,

Dit citaat komt uit een gedicht van Bonhoeffer, getiteld “Stadia op weg naar de vrijheid.” Ik laat het in zijn geheel volgen:

Discipline
Ga je op weg om de vrijheid te zoeken? Leer dan vooral discipline in zinnen en ziel, dat begeerten en lichaam niet dan weer zus, dan weer zo je verleiden. Houd je geest en je lichaam kuis, onderworpen gehoorzaam aan jou om te zoeken het doel, dat God hen gesteld heeft. Niemand ervaart het geheim van de vrijheid dan door discipline alleen.

Doen
Niet zo maar iets, maar het juiste te doen en te durven, niet in het moog’lijke zweven, maar dapper de werkelijkheid grijpen vrijheid ligt niet in de stroom der gedachten maar enkel in 't doen. Laat varen het angstige aarzelen, stap in de storm van 't gebeuren, slechts gedragen door God, zijn gebod en je geloof zal de vrijheid je juichend ontvangen.

Lijden
Wondere metamorfose. Je sterke, bezige handen, gebonden en machteloos, eenzaam, je ziet nu het eind van je daden nabij, toch leef je op, legt de vraag: wat is juist? stil en getroost in een sterkere hand, tevreden. Slechts één ogenblik heb je aan het geluk van de vrijheid geraakt, toen gaf je 't over aan God, om haar heerlijk en goed te voltooien.

Dood
Kom dan, hoogtepunt, feest op de weg naar de eeuwige vrijheid, dood, doe de lastige boeien en muren opzij van 't vergankelijk lichaam en onze verblinde ziel. Laten we eind'lijk aanschouwen, wat ons niet vergund was te zien. Vrijheid, we zochten je in discipline, in doen en in lijden, stervend herkennen we jou in het aangezicht Gods.

Bonhoeffer schreef dit gedicht na de mislukte aanslag op Hitler op 20 juli 1944. Alle verzet leek nu vrijwel op niets uit te lopen. Hij voelt zich volkomen op zichzelf teruggeworpen. Vanuit dit besef, schreef hij onderstaand gedicht waarin hij nog eenmaal zijn motieven opsomde die zijn leven hadden beheerst, min of meer als een soort samenvatting van de stadia op de weg naar belijdend christen zijn. Die uiteindelijke vrijheid vind je in Christus. Dat beleed ook Bonhoeffer.

Ds. A. A. F. van de Weg