Joods geworden

Ds. M. M. van Campen / 1 reactie

Vraag

Ik hoorde eergisteren van mijn beste vriend dat de zoon van een hele goede kennis van ons joods is geworden. Dit raakte mij heel erg. Ik bedoel, waarom zou je van een Christus-belijdende overgaan naar een Christus-ontkennende? Dat klinkt totaal niet logisch. Ik merkte dus dat mij dit meer raakte dan ik zelf had verwacht.

Uit interesse ben ik even gaan zoeken waarom mensen überhaupt zo'n keuze overwegen. Ik kwam hierbij op een pagina uit waar ik best wel van schrok. Sommige dingen die worden beweerd vind ik wat vergezocht, maar andere argumenten vind ik zeker sterk en moeilijk te weerleggen naar mijn gevoel. Ik zou het fijn vinden als iemand even vlug naar deze pagina wilt kijken, want het verwart wel om eerlijk te zijn en ik weet niet hoe ik als christen hier over moet denken...

Antwoord

Het is inderdaad heel schokkend als mensen wel van de Heere Jezus hebben geweten, maar Zijn wil en weg niet willen bewandelen. “Wie Mij verloochenen zal voor de mensen, zal ook Ik verloochenen voor Mijn Vader die in de hemel is.”

De Hebreeënbrief gaat heel letterlijk over Christusbelijders, die dreigden terug te vallen in het jodendom. Hebreeën 10:26v zegt daar heel ernstige dingen over. Je treedt de Zoon van God met voeten en het bloed acht je onheilig en de Geest der genade wordt gesmaad. Je gaat van het licht weer terug naar de schaduw. Van de uitroeptekens van het Nieuwe Testament weer terug naar de vraagtekens van het Oude Testament.  Van de vervulling  weer terug naar de verwachting. Wie zo’n stap doet weet [a] niet wat hij doet [b] wel degelijk wat hij bewust doet en voor zo iemand die moedwillig zondigt na tot de kennis van de waarheid gekomen te zijn, blijft geen slachtoffer voor de zonde meer over. En dat is hoogst ernstig!

Ik heb eens zitten kijken naar de pagina op de website en ook daar ben ik van geschrokken. Ik heb ondertussen al best veel van het over het jodendom en joodse exegese gelezen. Met respect. En dat respect kom ik ook vaak tegen bij rabbijnen van nu.

Maar de toon die aangeslagen wordt in de Nadenkertjes, is mij totaal vreemd. Zo benaderen we elkaar niet. Ook de orthodoxe joden die ik ken, slaan zo’n toon niet aan t.a.v. Jezus en de kerken. Wat over Jezus beweerd wordt, is fundamentele dwaalleer. Het doet me zeer dat er zo over mijn Heere Jezus wordt geschreven. Dit geeft alleen maar verwijdering en geen toenadering tussen Israel en de Kerk. Zulke sites stichten zeker niet.

Wat voor persoon zit er trouwens werkelijk achter bij de shalomgemeente, die deze stukjes opstelt? Dus: laat je door zo’n site niet van de wijs brengen. Houd je vast aan het Woord van God, de twee lippen waardoor God spreekt: Oude Testament en Nieuwe Testament. Niet erbij en niets ervan af. De Schriften getuigen van de Heere Jezus en wie Mij eert, zegt de Zoon in Johannes 5:23 en 39, eert ook de Vader. En wie Mijn niet eert, eert ook de Vader niet.

Ds. M. M. van Campen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rotterdam-Zuid
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

(Messiasbelijdende) Joden
1 reactie
Gerard
Ik kan me de verwarring wel voorstellen. Jaren geleden kwam ik ook eens op zo'n site, ik weet niet of het dezelfde of een andere was. Bij mij sloeg toen ook de twijfel toe of er misschien niet wat in zat. Ik zag maar één oplossing en dat was het in gebed te brengen en de Bijbel te lezen van voor naar achteren, te beginnen bij Genesis. Aan het einde van Jesaja was de twijfel grotendeels weg en halverwege het nieuwe Testament zag ik de verblindheid er van in. Ook Jesaja spreekt van deze verblindheid.

Alle genoemde 'nadenkertjes' zouden stuk voor stuk te weerleggen zijn. Stuk voor stuk zijn ze teken van onbegrip, of van verkeerde voorstelling van zaken. Maar daarna zouden er weer andere dingen komen. Paulus waarschuwt Timotheüs zich niet bezig te houden met dergelijke onzinnige strikvragen die 'nergens toe dienen dan tot de ondergang van de hoorders'.

Het treurigste van het jodendom zoals ook gepresenteerd op deze site is dat ze zichzelf uit eigen kracht een rechtvaardigheid voor God tot stand moeten brengen omdat ze de rechtvaardigheid die God ons wil toerekenen door geloof in Zijn Zoon afwijzen en dat nog menen te kunnen ook, door in wezen de aard van de zonde af te zwakken. (Ook het OT maakt het duidelijk dat het probleem zit in het hart en niet in het navolgen van de regels van de Thora). Toen ik dat begreep, begreep ik ook het evangelie veel beter.

Toch zal er ook een tijd komen dat God zich weer zal ontfermen over het joodse volk en de onvervulde profetieën van de oude profeten vervuld zullen worden, ze hun zondige hart zullen erkennen en zich zullen bekeren tot de Messias, de Zoon van God, de Heere Jezus, bij Zijn wederkomst.