De kandelaar uit Nederland weggenomen

Ds. J.D. Heikamp / 10 reacties

Vraag

Is het bijbels om te stellen dat de kandelaar uit Nederland al is weggenomen en dat de Heilige Geest uit de kerken is geweken? Dat zou dan dus ook betekenen dat daar niemand meer bekeerd wordt/tot geloof komt.

Antwoord

Wanneer de Heere de kandelaar van Zijn Woord uit ons land heeft weggenomen en de Heilige Geest daarmee geweken is uit de kerken, heeft het geen zin meer om op te gaan naar Gods huis en dat is in strijd met Zijn eigen Woord: verzuim de onderlinge bijeenkomsten niet. Wel moeten we opmerken dat Zijn lieve Geest wordt bedroefd zowel in de kerken als in de wereld. Dat heeft alles te maken met het eind der tijden waarin wij leven in de verwachting van de spoedige wederkomst van Christus. In de Evangeliën tekent Hij Zelf wat er aan zijn komst vooraf gaat. Lees het maar na in b.v. Mattheus 24. Zijn kandelaar brandt nog waarvan wij niet weten hoeveel kaarsen er reeds zijn opgebrand.

Daarom is het een zorgvolle tijd waarin we samen leven. Zondagavond beklom ik de kansel terwijl het zo donker was in mijn hart en gedachten. Zijn Heilige Geest gaf opening en vrijmoedigheid om Zijn Woord te verkondigen. Ik mocht met blijdschap de reis naar huis maken. “Hoe donker ook Gods weg mocht wezen, Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.” Ga biddend op naar Gods huis en vervul Gods knechten met uw gebeden aan de Genadetroon, indien u de Heere mag vrezen.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

kandelaarNederland
10 reacties
Moeder69
De kaars brand nog wel ,
Maar wij proberen die te doven .
(Wij willen Jezus niet)
Zondagmiddag ging er zo'n roepstem uit bij ons in de kerk , de Heilige Geest was zo aanwezig .
Het was zo goed .

En aan ons de taak om te blijven bidden dat het kaarsje in ons aller hart mag blijven branden .
Dat de preek in onze harten mag blijven doorwerken .

Wat is een volle kerk zonder jezus ?

Want het is nergens zo koud
Dan in een lege kerk .
Autumn
@moeder69 Wat bedoel je met 'de kaars brandt nog wel, maar wij proberen die te doven (wij willen Jezus niet)'?
Bedoel je dat christenen zo denken of dat de kerk zo denkt? Kan me het niet voorstellen. Wij willen juist niets liever dan Jezus en de kracht van de Heilige Geest! :-)
Prisma23
De kandelaar is echt niet weggenomen uit Nederland!
Het licht van de Geest schijnt overal!
Soms is het licht niet helder zichtbaar omdat het verstopt wordt achter een dichte kerkdeur, achter materialisme, achter dogmatiek, achter romantische verlangens naar het verleden of achter individualisme.
Nieuwverbond
Wat staat er in de bijbel over de kandelaar wegnemen. De Verhoogde Heere Jezus spreekt dit uit als dreigement in de brief aan Efeze in Openbaringen 2. Daar zegt Hij dat de gemeente de eerste (belangrijkste) liefde verlaten heeft. Nl de brandende liefde in het hart voor Christus. Als je die verlaat of kwijtraakt houd je godsdienstige rituelen over zonder dat de Heere Jezus centraal staat. De Heere Jezus zegt tegen de gemeente om terug te keren tot die eerste liefde. Dan zal God weer in het middelpunt staan en alles wat de gemeente doet tot verheerlijking en uitbreiding van de grote Naam van God zijn. Het is denk ik ook een oproep tot ons, de gemeente van Christus in de tegenwoordige tijd, om deze liefde het belangrijkste te laten zijn en de Heere om vergeving te vragen en tot Hem terug te keren als we er achter komen dat de toestand van Efeze ook de toestand van onze harten is. Dat de Geest onze harten weer voor de Heere Jezus zal laten branden.
Moeder69
Nieuwverbond .
Helemaal met je eens .
We zijn drukker met de regels van de kerk .
Dan met de Liefde van Gods werk .

Leven we echt voor Hem ?
Of denken we dat t wel zal meevallen?

Doen onze zonden ons verdriet?
Staat Jezus op de 1e plaats?
Jeremiah
@Moeder69

"We zijn drukker met de regels van de kerk."

Noem er eens een paar?
Moeder69
Laten we alleen maar kijken naar ons uiterlijk ,
Het dragen van een rok of hoed
Twee keer per zondag naar de kerk omdat het hoort ,
Het kringwerk bezoeken ,
Maar toch geen relatie met Hem hebben ,
Wat zijn we dan toch leeg .

Doven we zo zelf de kaars dan niet?
Mona
Nee, de kandelaar is nog niet weggenomen. De Heere werkt nog steeds, en er komen nog steeds mensen tot geloof. Maar dat we ons zorgen moeten maken, dat is zeker. Het is een verschil om de uitspraak 'De Heere neemt de kandelaar weg' met de tong uit te spreken, dat om de pijn ervan werkelijk te ervaren in het hart.
Als alle mensen (inclusief predikanten) die deze zorgen delen, zich nu eens bij elkaar voegden, op de knieën gingen, en zich met elkaar verootmoedigden voor de Heere! Dan zal Hij de harten weer in vuur en vlam zetten!
Mona
Voor de vraagsteller en de @moeder69.

In dit artikel wordt dit kernachtig weergegeven!
https://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/kan-god-het-licht-uitdoen/
Jaleco
We zoeken U in 't zwart en ook nog in 't wit.
Dammen elkaars harten in, zonder dat het klopt of echt aanbidt.
We zoeken U in emotie, zo vol en toch zo leeg.
Terwijl Uw scherpe harde waarheid ons eigenlijk niets meer weegt.

We zoeken U in pracht en in de grootsheid van de praal.
In bakstenen van cement met een pijnlijk durend scheuringsverhaal.
We zoeken U in handen, opgeheven in de lucht.
Terwijl we ondertussen zinken in de liefdeloze zelfzucht.

We zoeken U in eindeloze dogma’s zodat het passend klopt.
In vastheid en structuren en maken ons tot God.
We zoeken U in vrijheid, en eindeloos gejuich.
Terwijl niets in ons in stilte voor U de Vinder buigt.

We zoeken ons zo moe Heer.
In alles om ons heen.
O, kom toch heel spoedig
weer en laat ons niet alleen.

Open onze harten, vul met licht en vul verstand.
Geef Uw Geest weer krachtig weder
in Kerkelijk Nederland!