De voorzang van Psalm 18

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Wat is eigenlijk het verhaal achter de voorzang van psalm 18. Waarom heeft deze een voorzang en zijn deze woorden niet gewoon verwerkt in vers 1?

Antwoord

Het grijpt allemaal terug op het Franse Geneefse model van Jean Cauvin (bij ons bekend als Johannes Calvijn) ten aanzien van de te zingen melodieën, de versvoeten en het aantal strofen per psalm (inclusief de pauzes). Zoals er bij menig psalm halve verzen bestaan -doorgaans aan het einde- zo heeft men bij psalm 18 het halve vers naar voren verplaatst en zo komen we aan de voorzang.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Rotterdam

Lees meer artikelen over:

Psalmen