Verstandskies verwijderd

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Een paar jaar geleden kreeg te horen dat er nog (verstands)kiezen zaten die vanwege mogelijke ontstekingen verwijderd moesten worden. Hiervoor moest ik naar de kaakchirurg. Deze heeft toen in twee behandelingen de kiezen links en rechts verwijderd. Omdat ze niet de ruimte hadden om verder te groeien zat het half of zelfs helemaal onder het tandvlees. Omdat het zo lastig was heeft hij de kiezen in vier stukken gezaagd en per stukje toen verwijderd. Nu denk ik dat hij tijdens het zagen een van de kiezen per ongeluk geraakt heeft toen hij bezig was. Het was krap en lastig om er bij te komen. Ik had dit pas veel later door maar aan de zijkant/achterkant van die kies voel ik (met mijn tong) een gevoelig plekje en met (elektrisch) tandenpoetsen als ik iets te hard erop druk voel ik ook een pijnscheut daar. Het is al wel 4-5 jaar geleden ongeveer, maar vraag me toch af hoe en wat ik ermee moet doen. Veel geld heb ik niet dus kan ook niet allemaal kosten maken aan specialisten. Mijn tandarts heeft er toen naar gekeken maar vond niets. Wat zou ik kunnen doen?

Antwoord

Het is theoretisch mogelijk dat de kaakchirurg de voorliggende kies per abuis heeft beschadigd met de boor. Dit komt echter niet veel voor en het optreden ervan is ook helemaal niet waarschijnlijk. Het splitsen van de verstandskies in delen vindt plaats op enige afstand van de naastgelegen kies.

Een gevoelig plekje zou ook verklaard kunnen worden door een gevoelige tandhals. Wanneer een verstandskies verwijderd wordt kan het tandvlees zich daar terugtrekken en de wortel bloot komen te liggen. Ook is het mogelijk dat daar een gaatje zit. Een moeilijk liggende verstandskies veroorzaakt soms een gat wat dieper gelegen aan de keelzijde van die kies. Ik adviseer dit opnieuw voor te leggen aan de eigen tandarts bij de volgende controle of in een extra ingelast consult. Wellicht kan er dan ook een foto genomen worden om te controleren op gaatjes.

Drs. G. H. Hoek

Lees meer artikelen over:

tandarts