Misverstand over Facebook

P.M.G.P. Bos / 7 reacties

Vraag

Mijn partner heeft in m'n Facebook gezien dat ik iemand heb toegevoegd in messenger. Echter, dat heb ik niet! Ze blijft zeggen dat het zo is en ik heb het met mijn eigen ogen gezien... Hoe kan dit en wat moet ik doen?

Antwoord

Kennelijk is het vertrouwen niet groot genoeg en de vraag is hoe dat komt? Is de relatie daarvoor al beschadigd of is er sprake van een persoonlijkheids stoornis? In elk geval is het raadzaam professionele hulp in te roepen.

P. M. G. P. Bos

Naschrift redactie m.b.t. het technische aspect van de vraag: We lezen hier dat je berichtverzoeken kunt krijgen. Wellicht heb ze deze (per ongeluk) geaccepteerd. Je hebt ook een functie “voorgestelde contacten” die Facebook zelf opstelt. Misschien heb je hem/haar zo toegevoegd.

7 reacties
Prisma23
De vraagsteller neemt FB veel te serieus.

Wat FB je laat zien is niet wat voor jou of van jou is maar dat waarvan FB vindt dat je het zou moeten zien.

Denk niet dat FB een systeem is dat bemiddeld in de communicatie tussen jou en je netwerk.

FB is een systeem dat gegevens manipuleert om jou zo te beïnvloeden dat je aandacht gaat geven aan zaken waar FB geld mee kan verdienen.

zie bijvoorbeeld: http://www-personal.umich.edu/~csandvig/research/Eslami_Algorithms_CHI15.pdf
dkw
Maar ik hoop niet dat dit een controle ding is, zo van laat eens zien welke contacten je allemaal hebt en of je niet met iemand contact heb die ik niet ken.

Een relatie draait om vertrouwen, en daar hoort niet een controle op pc/telefoon bij. Wel openheid, geen controle.
dorpeling
@dkw, misschien heeft zijn partner een reden tot controle? Misschien heeft hij eerder haar vertrouwen geschonden? Dan nog niet?

Ik weet een ding heel zeker, en dat is dat door social media vreemdgaan kinderspel is geworden en wantrouwen voedt. Het is immers zo makkelijk om bijvoorbeeld oude vrienden op te zoeken en nieuwe contacten te leggen.

Er zijn onderzoeken die hebben aangetoond dat de opkomst van het internet de oorzaak is van het mislukken van een aantal huwelijken.

Overigens, het naschrift van de redactie is waar. Kijk dat even goed na.
dkw
@dorpeling.
Nee, controle in een relatie is nooit goed, behalve als de partner vraagt om hem/haar regelmatig te controleren.

Stel dat iemand in het verleden verkeerde dingen heeft gedaan, en ze besluiten toch samen te blijven, moet er nog niet worden gecontroleerd.

Of de partner bied zelf aan om te controleren, of er wordt over gepraat hoe het gaat en of de verleiding weerstaan kan worden.

Wantrouwen in een relatie is "killing". Inderdaad is dmv social media e.a kinderspel geworden, maar wantrouwen mag nooit gevoed worden.
Als er gevoelens van wantrouwen zijn moet dit besproken worden in de relatie, waarom deze gevoelens er zijn en wat er aan gedaan kan worden om deze weg te nemen.

In ieder geval geen controle vind ik.
dorpeling
Moeten misschien niet, maar ik kan me wel heel goed indenken dat je het in zo'n geval niet altijd kan laten.
En wanneer je dan toch iets vindt, is het logisch dat je er iets achter gaat zoeken. Als gevolg van een eerdere misstap, waardoor je vertrouwen toch wat weg is.

Wat niet wil zeggen dat het hier zo is, maar stel, zou ik het me wel kunnen voorstellen. Het is heel lastig om dan je vertrouwen terug te vinden.
arendine
Tien jaar geleden had niemand Facebook nodig. Inmiddels lijken we niet meer zonder te kunnen. Voor de een is het een onschuldig communicatiemiddel, voor de ander een ergernis of een verleiding.

De vrouw van een collega van me (ze hadden hun zilveren huwelijksjubileum net gevierd) werd via Facebook benaderd door een oude liefde. Het leidde tot een echtscheiding.

Facebook heeft leuke dingen, maar kan ook een donkere keerzijde hebben. In dit geval zorgt Facebook voor problemen. Is het op te lossen door transparant te zijn, dus door de partner volledige toegang te geven tot alle "social media"? Een Facebook-profiel kan ook gewoon verwijderd worden, zeker als het aanleiding geeft tot conflicten. Sommige dingen zijn het conflict niet waard.
arendine
Ik zie dat er "partner" staat en niet echtgenote. Toen ik het advies gaf om transparant te zijn, ging ik uit van een huwelijksrelatie (goed lezen is een kunst..). Daarin hebben geheimen geen plaats. Aangezien de vraagsteller niet getrouwd is, is de situatie anders. Er is niet terug te lezen hoelang ze samen zijn en hoe oud ze zijn.

Tijdens een relatie kon je erachter of een persoon geschikt is om een toekomst mee op te bouwen. Een goede indicator van hoe de toekomst eruit ziet, is hoe je samen problemen oplost. Deze situatie kan voor de vraagsteller verhelderend zijn als hij de toekomst van zijn relatie overdenkt.