Reformatie beginnen

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

In de Nadere Reformatie hebben verschillende oude schrijvers reformatiewerken geschreven (Koelman, Lodensteyn, e.a.) en zijn ook daadwerkelijk begonnen met reformeren. Als ik die werken lees dan denk ik dat in mijn kerk ook veel dingen gereformeerd moeten worden, maar helaas wordt er niet gereformeerd. Waar moet de reformatie beginnen? Hoe moet dat? Wat kan ik doen?

Antwoord

Ik vind het nog niet zo gemakelijk om op je vraag een goed antwoord te geven. Laat ik om te beginnen stellen dat: Zeggen dat je moet reformeren is nog geen daadwerkelijke reformatie. Met andere woorden velen zijn gereformeerd. Willen dat ook heel nadrukkelijk zijn. Velen  vinden het gereformeerd zijn zo ingeveer gelijk staan met bijbels leven. Probleem zit hem denk ik het gereformeerd ZIJN. Want als ik dat zo zeg dan is dat een statisch gebeuren. En niet zelden is dat iets van blijven wat je bent en houden wat je hebt. Gereformeerd is zo'n beetje synoniem geworden met behoudend, onveranderlijk, alles bij het oude houdend. Dat is een probleem want de oorsprong van het gereformeerd ZIJN is telkens opnieuw gereformeerd WORDEN. Denk aan die gevleugdelde uitspraak uit de reformatietijd: Ecclesia reformata semper reformanda: De kerk is gereformeerd om steeds weer gereformeerd te worden.

Tweede is hoe dan? Ik denk dat ik daar een aantal lijnen in kan aangeven, zonder daarin volledig te zijn. Reformatie begint bij jezelf. In de eerste plaats is reformatie een zaak van ons hart. De Geest van Christus die ons hart vernieuwd. Dat is het begin. Maar dat komt dan in ons leven wel openbaar in de vruchten. Getugienis en dienst aan de gemeente, de naaste, de wereld enz. enz.

Reformatie gaat ook altijd gepaard met verootmoediging. Nooit met een actieprogram van ons mensen maar met verootmoediging voor God.Te denken valt aan de reformatie van Josia in 1 Kon. 22.

Reformatie is ook altijd een zaak die terugbrengt of terugkeert tot de Schrift en daarin ook tot God zelf. Bekering is nodig, persoonlijk, als kerk en als gemeente. Gebed is een belangrijk middel om te komen tot reformatie want het is altijd belangrijk om vernieuwing, reformatie, bekering, of hoe je het ook wilt noemen, van God te verwachten Reformatie heeft Hem en Zijn eer altijd als doel. (Jeremia zegt: Bekeer mij Heere zo zal ik bekeerd zijn.)

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Vriendelijke groet, ds. J. J. van Holten, Leerdam