Intimiteit heel lastig

Eleos / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik mijn vraag stellen over intimiteit. Sinds twee jaar heb ik verkering. Nu is het zo dat ik intimiteit nog steeds heel lastig vind met mijn vriend. Een eerdere relatie is hierop stuk gelopen en ik ben bang dat dit weer gaat gebeuren. Daarom probeer ik qua intimiteit mezelf aan mijn vriend aan te passen om hem tevreden te stellen. Nu merk ik dat mijn vriend daarin steeds verder gaat en al lang de grens heeft overschreden. Eerder kwam ik er steeds met smoezen onderuit maar omdat ik niet wil dat de relatie met mijn huidige vriend daarom stuk gaat, zit ik steeds met een dilemma. Graag zou ik op een goede manier met intimiteit omgaan maar ik weet niet welke stap ik daarvoor het beste kan zetten. Ik wil mijn vriend niet kwijt dus naar hem toe aangeven dat ik het lastig vind, zie ik niet zitten.

Antwoord

Wat moedig dat je deze vraag durft te stellen. Ingewikkeld voor je om de relatie met je vriend wel te willen en het moeilijk te vinden om grenzen aan te geven. Wat zou het mooi zijn als je er samen open en vrij over zou kunnen praten, en met vrij bedoel ik dan ook zonder blokkades maar wel met bescheidenheid. Weet je voor jezelf waar je blokkades zitten en heb je iemand waarmee je hier wel over kan praten? Ik denk namelijk dat het gesprek onmisbaar is in een relatie. Het er over kunnen hebben hoe je samen toegroeit naar intimiteit. En dan nog zal de ene persoon hier makkelijker mee omgaan dan de ander. Elkaar hierin kennen en respecteren is onmisbaar.

Ik ben me bewust dat het in een relatie geven en nemen is, ik denk alleen dat dat bij intimiteit niet geldt. Daarin is geen sprake van geven en nemen maar schenken en ontvangen; bv. je krijgt een kus, die neem je toch niet? Bij intimiteit is het heel erg belangrijk dat ieder zijn grenzen aan geeft, zeker binnen de grenzen die Gods Woord aangeeft, en dat die grenzen gerespecteerd worden. Gebeurt dat niet dan groeit de relatie scheef en dan loopt het vroeg of laat echt fout. Waarschijnlijk te laat…

Ik hoop voor je dat je in staat bent om je eigen grenzen vast te houden, daar over te kunnen praten. Lukt dat niet dan raad ik je aan iemand in vertrouwen te nemen die jou en jullie hierin zouden kunnen helpen.

Er zijn wel boekjes over, over relatie en intimiteit, is het een idee dat je dat samen leest en daar dan over doorpraat? Helaas weet ik de titel niet uit mijn hoofd, maar dat vind je wel als je even zoekt. Blijf trouw aan jezelf.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Tags in dit artikel:

verkering