Voorganger is eerwaarde heer zonder preekbevoegdheid

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Even geleden preekte in onze gemeente op zondag een eerwaarde heer. Nu zag ik dat deze voorganger geen preekbevoegdheid heeft binnen de HHK. Mag dit volgens de kerkorde of heeft een plaatselijke kerkenraad de bevoegdheid om in deze een eigen beleid te voeren? Ik heb niets tegen deze voorganger, maar hecht wel aan orde in en naleving van de kerkorde binnen een kerkverband. Wilt u mijn vraag bij voorkeur voorleggen aan een HHK-predikant die actief is op deze site?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In de kerkorde van de HHK is bepaald dat alleen bevoegde voorgangers in erediensten mogen voorgaan. Er zijn meerdere manieren om deze bevoegdheid als voorganger te verkrijgen, maar in de meeste gevallen is het de commissie toelating die deze bevoegdheid verleent. Het is een publiek geheim dat in verschillende gemeenten niet bevoegde voorgangers voorgaan in erediensten; uw gemeente is er daar blijkbaar ook een van. (Hierbij merk ik wel op dat niet elke samenkomst een officiële eredienst is.)

De meningen zijn verdeeld over de waardering van deze praktijk, maar objectief is vast te stellen dat een kerkenraad hiermee een beleid voert dat afwijkt van de kerkorde.

Het zou mij niet verbazen dat het een keer gaat gebeuren dat uw kerkenraad een gemeentelid op eigenzinnige of verkeerde kerkordelijke praktijken wijst er een reactie komt in de lijn van: dat heb ik van u als kerkenraad geleerd. Ik zou u willen adviseren om dit punt in alle liefde eens onder de aandacht van de kerkenraad te brengen. Dan gaat het niet om het eigen gelijk of iets dergelijks, maar mag u op deze manier meewerken aan de opbouw van de gemeente.

Met vriendelijke groet,
Ds. R. W. Mulder