Zoontje zal enig kind blijven

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Hoe vertel ik onze dreumes dat er nooit een broertje of zusje kan komen als hij ook zo verlangt naar een zusje, zoals de kindjes op de peuterschoolmorgen? Ons kindje is een groot wonder, maar er kan medisch gezien geen tweede kindje komen. Dit doet enorm veel pijn, maar hoe vertel je dit je kindje?

Antwoord

Vertel je peuter in bij zijn of haar leeftijd passende bewoordingen de waarheid. Benoem wat je eigen emoties daarbij zijn, bijvoorbeeld dat je er verdrietig om bent. Vertel er geen ‘goedmaker’ bij, door te zeggen wat wel fijn is. Laat het verdriet er mogen zijn, bij jezelf en bij je kind. Kom er later nog eens op terug. Bij dit soort gevoelige onderwerpen is het belangrijk dat het geen ‘taboe-onderwerp’ wordt. Een soort geheim waar niemand over praat, vanwege de bijbehorende emoties. Dat zwijgen is voor kinderen heel schadelijk. Dit geldt overigens ook voor andere familiegeheimen en taboes. Geef je kind gelegenheid om er over te kunnen blijven praten, met de bijbehorende emoties.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

opvoeding
1 reactie
anna30
Een eenvoudige manier waar kinderen snel tevreden mee zijn heb ik bij mijn zoontje gedaan:
Als hij zich afvraagt waarom hij geen broertjes of zusjes heeft vertel ik hem dat sommige mama's 1 kindje krijgen van de Heere God en andere mama's krijgen 2 of 5 kindjes. Er zijn ook vrouwen die helemaal geen kindjes krijgen, die kunnen daar verdrietig om zijn. God geeft veel mooie dingen in ons leven en kindjes krijgen is een prachtig iets. En we moeten tevreden zijn met wat we krijgen.

Vergelijk het met een kado: misschien wil je wel heel graag 2 kadootjes voor je verjaardag zoon, maar krijg je 1 groot kado. Dan ben je wel teleurgesteld maar toch ook heel blij met wat je wel hebt gekregen.

Hij kan nu zelf ook uitleggen (hij is nu 5): sommige mama's krijgen 1 kindje, andere mama's krijgen er meer. En zo is het. Tevreden met het antwoord.