Eniggeboren

Ds. C. Oorschot | Geen reacties | 03-01-2017| 08:05

Vraag

Wij geloven dat de tweede persoon van de Drieëenheid, Die Zich heeft geopenbaard als Jezus in het tweede testament, van eeuwigheid God is. Niet geschapen. Hoe moeten we dan het woord “eniggeboren” lezen, zoals o.a. in Joh. 3:16? Is het dan niet beter om, zoals in Lukas 8:42, dat woord te vertalen in “enig”?


Antwoord

Deze vraag is inderdaad een probleem wat velen de eeuwen door heeft beziggehouden. Naar mijn mening komt dit omdat wij veel te menselijk over God denken. De drie-enige God is van eeuwigheid. De Vader noch de Zoon, alsook de Heilige Geest, kennen dus geen ontstaan of met andere woorden: geen begin en ook geen einde. Het is ons geoorloofd om met ons beperkt verstand in menselijke verhoudingen over God te spreken opdat wij Hem enigszins zouden kennen. Daarom kunnen we bij de geboorte van de Zoon ook geen is-gelijk-teken zetten met de geboorte van een mens. In de aangehaalde tekst van Joh. 3 spreekt Jezus Zelf op menselijke en dus op voor ons begrijpelijke wijze van Zijn verhouding tot de Vader. Laat dat a.u.b. staan ook al worden onze vragen hiermee niet  beantwoord.

De vraagsteller wil ik tot slot nog wijzen op dat wat de geloofsbelijdenis van Nicea belijdt m.b.t. de ‘geboorte’ van de Zoon.

Ds. C. Oorschot

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. Oorschot

  • Geboortedatum:
    25-08-1933
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
47 artikelen
Ds. C. Oorschot

Bijzonderheden:

Ds. Oorschot is op 17 april 2021 overleden.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ruw taalgebruik over dood

Als iemand overleden is, wordt in mijn familie altijd gepraat over die en die is dood. Ik vind dit erg ruw taalgebruik. Dit stoort me en doet me zeer. Hoe kan ik hier het beste iets over zeggen?
1 reactie
02-01-2014

Angsten en depressie

Al een tijd heb ik last van angsten en van een depressie. Soms ben ik heel erg bang voor de dood en voor de hel. Soms wil ik juist graag dood omdat ik dit leven niet langer meer aan kan, maar ik ben n...
2 reacties
02-01-2020

(...) Dus heel misschien kunt u nu wat tips geven om toch op Daniëlkamp te mogen?

Beste dominee Driessen, op de vraag wat de motieven van mijn ouders zijn -ik heb het ze gevraagd-  kan ik dit zeggen: (1) ze vinden me te jong, (2) ze vinden dat ik nog niet zonder hen op vakantie mag...
Geen reacties
02-01-2007
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag