Dominee-kwestie

Ds. J. Prins / Geen reacties

10-06-2004, 00:00

Vraag

Ik heb misschien een heel lastige vraag: Ik ben Christelijk Gereformeerd en mijn vriend is Nederlands Hervormd en gaat van huis uit mee met de PKN. Maar vorig jaar hebben we catechisatie gehad van een predikant die niet meegaat met de PKN! Ik ging ook met mijn vriend naar de catechisatie. Het liefst zou ik weer bij die dominee gaan om catechisatie te volgen, omdat ik mij daar op mijn gemak voelde. Maar aangezien ze thuis bij mijn vriend niet meer naar deze dominee gaan, durf ik zelf ook niet meer, ook omdat ik van een ander kerkgenootschap ben en bang ben raar aangekeken te worden. Heeft u misschien een idee wat ik hier mee aan moet?


Antwoord

Beste vraagstelster,

Heb je over dit probleem al met je vriend gesproken? Ik neem aan van wel. En hebben jullie er toen samen met de Heere over gesproken door middel van het gebed? Dat is wel het allerbelangrijkste.

De Heere wil jullie antwoord geven door Zijn Woord. Als je er (samen) in leest of het Woord hoort in de kerk. Het is nodig dat je samen met je vriend op één lijn komt. Dan kun je ook bidden en spreken over de dingen van de Heere, die je samen hebt gehoord. Zeker ook naar de toekomst toe! Ik denk dat het heel goed is dat jullie catechisatie gaan volgen in het kerkverband waarvan jullie lid willen worden! Dan krijg je er een band mee en groei je ook ergens naar toe. En als jullie dat nog niet weten, kun je het volgen bij je vriend of bij jou. Indien jullie niet te ver bij elkaar vandaan wonen.

De keuze van het kerkverband waar jullie samen lid van willen worden is natuurlijk niet eenvoudig. Beiden ben je gehecht aan het kerkverband waarvan je nu lid bent. Het gevaar van onze tijd is dat mensen te gemakkelijk van kerkverband wisselen. De Heere heeft ons niet zomaar ergens een plaatsje gegeven. We moeten wel duidelijk weten of we ergens anders heen moeten. En wanneer we dan ergens lid zijn, dienen we ook trouw te zijn. En onze gaven in de gemeente te besteden en hartelijk mee te leven. Het verdient ook de voorkeur om in de plaats waar je woont te kerken. Dat geeft een hechte band met de mensen in je wijk, dorp of stad. En je kunt ook gemakkelijker deelnemen aan de gemeentelijke activiteiten.

Je zult vooreerst en boven alles samen met de Heere een keus moeten maken. “Heere, wat wilt U dat wij doen zullen?” En die weg dien je biddend, lezend in de Bijbel, denkend, pratend en alles overwegend voor Gods Aangezicht te gaan. En wie het echt van de Heere verwacht, krijgt ook hierin een antwoord. En dat is het wel heel belangrijk dat je een kerkverband, een gemeente zoekt waar Bijbels wordt gepreekt en geleefd. (In alle gebrek, want daar komen we op aarde nooit boven uit.)

Waar het in de prediking gaat over Gods opzoekende liefde voor gevallen zondaren. Waar je hoort van de absolute onmacht en verdorvenheid van ons mensen. Waar de noodzaak en de plicht van geloof en bekering naar voren komt. En dat de Heere het geloof aan alle mensen in de kerk kan en wil geven. En dat Zijn uitverkoren bruidsgemeente zeker zal zalig worden. Waar je hoort van de vergeving van onze zonden en de vernieuwing van ons leven. Maar ook van onze gezegende Zaligmaker Jezus Christus, die door Zijn Woord en Geest zondaren opzoekt en redt. Waar gepreekt wordt over de noodzaak van de levensheiliging, als een vrucht van het werk van Christus in ons leven, door Zijn Geest. We kunnen hier niet alles opnoemen, maar trekken enkele lijnen.

Mogelijk heb ik nog meer vragen opgeroepen dan je al had. Stel ze gerust.

Met vriendelijke groet, sterkte en van harte Gods zegen in Jezus Christus, ook voor je vriend natuurlijk.

Ds. J. Prins

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Prins

  • Geboortedatum:
    04-10-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Ederveen
  • Status:
    Inactief
45 artikelen
Ds. J. Prins

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben een jongere die veel met het geloof bezig is. Ik ben bezig met een boekje waarin ik dingen opschrijf die ik heb geleerd. Hierin staan ook vragen en antwoorden die ik van Refoweb heb gekopieerd....
1 reactie
10-06-2016
In de Statenvertaling en ook in de HSV wordt in Matt. 24:40 en 41 het woord “aangenomen” gebruikt. De NBV vertaalt het met “meegenomen”. Ik vind dit gevoelsmatig nogal een verschil. Hoe moet ik dit nu...
1 reactie
10-06-2011
Sinds acht maanden heb ik een gevoelige plek in een van mijn borsten. Dit is onderzocht door echo en mammografie. Ook een punctie genomen en diagnose is goedaardige afwijking. Geen nacontroles nodig. ...
Geen reacties
10-06-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering