Geachte ds. J. L. Schreuders, ik wil graag reageren op uw laatste antwoord. Dat ...

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. J. L. Schreuders, ik wil graag reageren op uw laatste antwoord. Dat gaat over het wel of niet snappen van de preek. Het is niet een kwestie er niet mee eens te zijn, maar het echt niet kunnen volgen. Ik ben licht verstandelijk beperkt en weet aan het einde niet meer waar het over gegaan is. Het is iedere zondag weer een worsteling in de kerk om mijn gedachten er bij te houden en om over bepaalde dingen goed na te denken.

Antwoord

Je antwoord geeft wel heel vat verduidelijking. Het is dus een kwestie van moeilijk kunnen volgen. Dat hoeft bij belijdenis doen dunkt me geen probleem te zijn. De een heeft nu eenmaal ook wat geheugen en begrijpen betreft wat meer talenten dan de ander. Probeer met het ene talent wat je hebt je er wel zoveel mogelijk in te verdiepen en gebruik wat eenvoudige hulpmiddelen om tekst en preek wellicht gaandeweg wat beter te verstaan.

Een reden om naar een andere kerk te gaan is er dunkt me niet. In een andere kerk wordt niet per definitie eenvoudiger gepredikt. En het blijft de vraag of de eenvoud, die je -hier of daar- wel zou vinden, wel recht doet aan het volle Woord van God. Blijf dus op je post, probeer zoveel mogelijk te verstaan en laat het geen verhindering zijn om Zijn Naam in het openbaar te belijden.

Ds. J. L. Schreuders