Gemeenschap van goederen of beperkte huwelijksgemeenschap

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / Geen reacties

Vraag

Volgend jaar hopen wij te gaan trouwen. Alleen verandert het standaard trouwen in de gemeenschap van goederen. Als ik het goed heb begrepen moet je daarvoor nu naar de notaris? Dit kost een hoop geld, daarom de vraag wat de Bijbel hier over zegt? Wij trouwen omdat we ons leven voor altijd samen willen delen. Waarom zouden we dan nu veel geld uitgeven om te beschrijven dat alles van ons samen is, voor als het mis gaat? Met zo'n instelling willen we het huwelijk niet in.

Antwoord

Wat de Bijbel zegt over de manier waarop in Nederland het huwelijksvermogensrecht is geregeld, zou ik niet weten. Je stelt de vraag omdat je komend jaar hoopt te gaan trouwen en je geeft daarbij ook aan waarom jullie dat willen: voor altijd samen het leven delen. Een mooi en Bijbels verantwoord uitgangspunt lijkt mij. Uit de Bijbel blijkt dat het huwelijk een Goddelijke instelling is: een verbond van man en vrouw voor het aangezicht van God, dat betrekking heeft op heel je huidige en toekomstige leven, tot de dood scheiding maakt.

Maar hoe is dat juridisch geregeld? Zonder in allerlei juridische details en uitzonderingen in te gaan kan je kortweg stellen dat tot nu toe het zo was dat je wanneer je in het huwelijk treedt, vanaf dat moment alles wat je bezit aan vermogen en schulden gezamenlijk is. Wanneer je dit niet wilt kun je naar de notaris en huwelijkse voorwaarden opstellen. Als de vrouw bijvoorbeeld voordat ze in het huwelijk treedt een huis in eigendom heeft, is dat vanaf het moment van trouwen ook voor de helft van de man. Als je vervolgens zou scheiden zal de waarde van het huis in principe ook verdeeld moeten worden. Wanneer je huwelijkse voorwaarden bij de notaris opstelt kun je afspreken dat het huis volledig eigendom blijft van in dit geval de vrouw. Een eventuele scheiding brengt daar dan geen verandering in. Hetzelfde geldt voor de schulden.

Vanaf 2018 wordt dit anders en verandert de manier waarop de huwelijksgemeenschap wordt vormgegeven. De situatie in Nederland, waarbij het uitgangspunt bij een huwelijk een volledige gemeenschap wordt gecreëerd, is overigens een uitzondering in de wereld. Eigenlijk elk land kent wel op een bepaalde manier een beperking van de gemeenschap. Vanaf januari 2018 blijft het vermogen dat je voor het huwelijk hebt vergaard buiten de huwelijksgemeenschap. In het voorbeeld hierboven: het huis dat de vrouw in eigendom heeft blijft haar eigendom, het huwelijk verandert daar niets aan. Alles wat je tijdens het huwelijk verkrijgt, bijvoorbeeld je salaris en de bezittingen die je samen van het salaris koopt vallen wel in de huwelijksgemeenschap. Als je toch een algehele gemeenschap wilt zul je in de nieuwe situatie naar de notaris moeten om dat te regelen met huwelijkse voorwaarden.

Uit je vraag krijg ik het gevoel dat je wellicht denkt dat de Bijbel van je vraagt om wanneer je trouwt een algehele huwelijksgemeenschap te creëren. Mijn wedervraag zou dan zijn: op basis waarvan denk je dat? Het punt van de beperkte huwelijksgemeenschap speelt eigenlijk alleen wanneer een van jullie veel meer vermogen zal meebrengen op het moment van trouwen dan de ander of er sprake is van grote schulden. Wanneer er eventueel een scheiding komt, wordt dat vervolgens niet gezamenlijk verdeeld. Het zal je eigen (kosten)afweging moeten zijn of jullie met het oog daarop bij de notaris langs willen om vast te leggen dat jullie in een algehele huwelijksgemeenschap willen trouwen. Ik kan me goed voorstellen dat je dit doet om aan de ander te laten weten dat je daadwerkelijk alles met hem of haar wil delen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat je niet met de ander trouwt om zijn of haar geld en goed. Zolang je getrouwd bent deel je alles samen. Een algehele huwelijksgemeenschap creëren door naar de notaris te gaan zou in de uitwerking vooral betekenis krijgen wanneer het huwelijk ontbonden wordt. Als voor jullie de Bijbelse waarden van het huwelijk als een levenslang verbond daadwerkelijk betekenis hebben, zal de meer beperkte huwelijksgemeenschap niet zo problematisch hoeven te zijn.

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Tags in dit artikel:

juridisch