Zoon is erg serieus met het geloof bezig

Ds. E. Gouda / 4 reacties

Vraag

Onze zoon van veertien is erg serieus met het geloof bezig. Hij heeft een enorme honger naar het Woord en is hierin echt op zoek naar meer dan wij hem bieden op school en op cathechisatie. We willen hem graag begeleiden maar ik weet niet goed hoe. Hij stelt zulke moeilijke vragen en loopt ‘vast’ op catechisatie omdat hij de antwoorden die hij daar hoort te simpel vindt. Het is niet zo dat hij daar tegenin wil gaan of zich afzet als puber. Hij is eerder bedroefd en teleurgesteld over wat hij daar hoort. Hij stelt echt eerlijke en kwetsbare vragen bij alles. Ik wil absoluut niet de vergelijking maken met het beeld van de Heere Jezus, Die als kind vragen stelde in de tempel. Maar als ik aan mijn zoon denk past een dergelijke houding ook wel bij hem. Kunnen wij hem in onze reformatorische omgeving die ‘uitdaging’ bieden zodat hij niet erbuiten op zoek gaat. Dit is ook niet zijn wens. Graag uw meedenken.

Antwoord

Beste ouders, dank voor uw vraag via deze rubriek. Wat fijn wanneer je merkt dat je kind verlangt naar onderwijs. En wat belangrijk dat het onderwijs aansluit op zijn behoefte en de vragen die bij hem leven. Nu gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat de catechese daarvoor niet altijd het meest geijkte middel is, omdat er in een groep doorgaans grote niveauverschillen kunnen zijn. Dat is op school in mindere mate, maar de kerk is de plaats waar alles 'onder een dak' zit; mannen, vrouwen, jongens, meiden, hoog- en laagopgeleiden, enzovoort. Dat betekent, dat niet alle vragen van iemand altijd in een groep beantwoord kunnen worden.

Maar daarmee is uiteraard niet alles gezegd. In zo'n geval kan de catecheet of een (godsdienst)docent de catechisant of leerling apart nemen en met hem persoonlijk over zijn vragen doorspreken. Misschien kan dat vanuit praktisch oogpunt niet direct, maar een afspraak maken behoort ook tot de mogelijkheden. Verder kan een catecheet of een docent de vragen schriftelijk beantwoorden. Dat zal aansluiten bij uw zoon, omdat u merkt dat hij niet volstaat met een eenvoudig of standaardantwoord. Ik ken noch uw zoon noch u en ik weet evenmin in welke kerkelijke kringen u verkeert, maar in verschillende kerkelijke gemeenten bestaat de mogelijkheid om als student een kring te volgen, waarbij mensen met een hoger of academisch niveau aan hun trekken kunnen komen. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om goede theologische boeken te lezen die aansluiten bij het niveau van uw zoon en de vragen die bij hem leven. Een predikant kan hierbij dienstig zijn en hem verder onderwijzen en wijzen op de mogelijkheden die er voor uw zoon zijn. De kerk is uiteindelijk een plek waar ruimte is voor 'lehren' en 'lernen'. En last but not least: vergeet niet het landelijk kerkelijk jeugdwerk, een (jeugd)ouderling of een kerkelijk (jongeren)werker als vraagbaak; God werkt in de weg van mensen en middelen.

Een hartelijke groet,

Ds. E. Gouda

Tags in dit artikel:

geloofsopvoeding
4 reacties
DeDwaler
Klinkt als een fijn kereltje. Ik ben toch wel erg benieuwd naar die moeilijke vragen ;o)
3Sophie
Goede suggestie van ds. Gouda om eventueel een jeugdwerker te benaderen, landelijk jeugdwerk kan ook, als je in eigen gemeente niemand weet. Die zijn daar zeker toe bereid! Via de mail zou je zoon al zijn vragen kunnen stellen. Ik herken wel dat er soms in een gemeente geen capabele ouderlingen zijn en ook niet elke dominee weet met zulke vragen om te gaan.
Zelf had ik als jongere ook veel kritische vragen. Mijn ouders wisten niet altijd antwoord, maar mijn vragen mochten er wel zijn, dat is belangrijk! Juist bij mijn ouders durfde ik erg kritische vragen te stellen, omdat zij mij toch niet zouden laten vallen. En mij probeerden te begrijpen. Dat is belangrijker dan antwoorden weten! Sterkte en geniet van jullie zoon!
beiteltje
Fijn om zo'n zoon te hebben. Als ik het verhaal in de vraag goed lees lijkt mij dat uw zoon bovengemiddeld geïnteresseerd is en misschien ook wel bovengemiddeld intelligent. Kijk eens op de volgende site: http://www.choochem.nl/
CorsdeKort
Wat heerlijk als je zoon een honger heeft naar Gods Woord, dat is toch één van de mooiste dingen die een ouder kan overkomen! Paulus schrijft: "volg mij na zoals ik Christus navolg". Het belangrijkste is dat hij iemand treft die dat ook in geest en waarheid kan zeggen. Iemand die het sterven van Christus in zich omdraagt en waarin daardoor ook het leven van Christus (zijn deugden) rijkelijk in naar voren komen (2 cor 4:10). Diegene heeft (naast bijbel kennis) ook gezag in zijn geest. Dan zullen de antwoorden op de vragen van je zoon leven in zich dragen (die heeft stomen van levend water in zich) en geen droge theorie zijn. Succes!