Voorkeur voor geslacht van baby

Alie Hoek - van kooten / 4 reacties

Vraag

Ik zit met een ‘moeilijke’ vraag. Wij hebben drie gezonde kinderen waar we erg blij mee zijn! Twee van het ene geslacht, één van het andere geslacht. We hopen graag nog een kindje te krijgen. Natuurlijk is een gezond kindje het belangrijkst! Maar toch heb ik een diepe wens voor het geslacht waarvan we één kindje hebben. Ik weet dat we sowieso erg dankbaar moeten zijn voor onze drie kinderen, wat ik ook echt ben, maar de hoop op dat ene geslacht is erg groot.

Nu las ik pas een artikel over een dieet volgen voor een jongen/meisje. Nog los van het feit of dit mogelijk is, vraag ik me vooral af of het ethisch verantwoord is, proberen zelf het geslacht te beïnvloeden. In dit geval heeft het vooral met voeding te maken. Ik vind het heel moeilijk, maar kan het niet uit mijn hoofd zetten. Ik ben weleens bang dat ik alleen dat bepaalde geslacht wil. Ik bid ervoor dat dit gevoel weggaat, want ik wil dit gevoel/deze gedachte niet hebben!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Inderdaad een 'moeilijke' vraag. Het is eigenlijk altijd wel zo dat een vrouw (in meer of mindere mate) een voorkeur heeft voor het geslacht van het te verwachten kindje. En het is ook logisch dat wanneer je bijv. alleen jongens of alleen meisjes zou hebben, je het leuk zou vinden om dan een kindje van het andere geslacht te krijgen. En tegelijkertijd voelt iedereen ook aan dat een dergelijke wens niet doorslaggevend mag zijn. Vandaar ook dat een vrouw het zelden hardop zal zeggen dat ze graag een kindje wil van dit of dat geslacht. Hardop wordt er dan ook altijd (terecht) gezegd: 'Het hindert niet als de baby maar gezond is'. Dat laatste is ook het allerbelangrijkst. Als je dan de baby in je armen houdt, maakt het ook helemaal niet meer uit welk geslacht het kindje heeft. En zelfs als de baby niet in orde blijkt te zijn, ga je zielsveel van het kindje houden ook al zal de handicap - zeker als het een zwaardere handicap is - iets zijn waar je dagelijks tegenaan loopt.

Eerlijk gezegd vind ik het wel wat ver gaan om daar een dieet voor te gaan gebruiken afgezien van het feit of dat al zal helpen. Je hebt sowieso 50% kans op een jongetje of een meisje. Stel dat je graag nog een meisje zou willen en het blijkt dan toch een jongetje te zijn en het kind krijgt later te horen dat je er zelfs een dieet voor hebt gevolgd om een meisje te krijgen dan is dat niet niks voor je zoontje. Ook al spreek je met je man af het nooit te zullen vertellen. Zoiets houd je zelden vele jaren vol, al zeg je het bij wijze van spreken eens een keer maar als grapje. Het komt toch altijd uit. Bovendien is het ook nog eens zo dat al zou je alleen zonen krijgen, de meisjes er later door verkering en huwelijk als vanzelf bij komen. En andersom geldt dat natuurlijk ook. Kijk maar naar het gezin van prinses Margriet en Mr. Pieter van Vollenhoven. Daar zie je nu toch niets meer van dat ze destijds alleen maar zonen kregen.

Ik vind eerlijk gezegd dat je er naar toe moet werken dat het in feite niet uitmaakt of je nog een zoon dan wel dochter krijgt. Je schrijft dat je gevoel voor een kind van een bepaald geslacht toch wel erg diep zit. Maar je hebt toch ook je verstand gekregen om gevoelens te corrigeren. Je moet dan steeds weer je zegeningen opnoemen: dat je sowieso kinderen hebt, dat ze gezond zijn en dat je zelfs kinderen hebt van beide geslachten. Ik denk dat wanneer je dat voortdurend tegen jezelf zegt, je dat gevoel van voorkeur voor een bepaald geslacht zeker wel kunt overwinnen, ook al zal het misschien best wel wat tijd en energie kosten. Maar het is de moeite waard ten opzichte van je toekomstige kind.

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

kinderwens
4 reacties
leene
Ga aub géén dieet volgen. Je moet juist niet de gevoelens koesteren en er aan toe geven. Dát doe je met het volgen van een dieet. Mw Hoek heeft gelijk richt je aandacht op het accepteren van dit kind ongeacht het geslacht.
Sammie2016
Beste vriend/vriendin,

De Almachtige God, Jahweh, is de bron van al het leven.
Het leven is dan ook een geschenk van Hem in welke vorm het ook komt.
God heeft ontzettend veel diversiteit in Zijn schepping gelegd.
Hij is de vader van alle mensen, het maakt Hem dan ook niet uit of je man of vrouw bent, wij zijn Hem allemaal even lief.
God heeft het vermogen in de mens gelegd om leven door te kunnen geven.
Lees de volgende Psalm maar eens ...
Psalm 127:3 ... Ziet! Zonen (en dochters) zijn een erfdeel van Jahweh; De vrucht van de buik is een beloning.

In mijn familie heb ik 2 stellen die geen kinderen konden krijgen na veel onderzoeken etc. hebben ze besloten tot IVF.
Beide stellen kregen na 8 jaar proberen een mooie dochter, de meisjes waren zo welkom.
Het gaf al die jaren wel enorme spanningen in het huwelijk.

Jullie hebben dat probleem niet, jullie hebben al 3 kinderen en er is een 4de op komst, wees alsjeblieft blij mee dat de ware God jullie huwelijk al zo gezegend heeft.

Ouders hebben een erfdeel van Jah gekregen, ouders hebben kinderen dus in feite in "bruikleen".
Maar kinderen blijven (al het leven, geldt ook voor ouders) dus het bezit van God.
Als ouders moeten we dus goed zorgen voor onze kinderen, ze zijn door God in de zorg van ouders toevertrouwd.
We mogen dat vertrouwen niet beschamen!

Kinderen zijn ook een geschenk en hoe luidt het spreekwoord ook al weer ....
"een gegeven paard mag men niet in de bek kijken"

Accepteer Gods geschenk met een dankbaar hart!
Omega
Zou je blij zijn met een gehandicapt kind van het 'goede' geslacht?
joella
beste vraagsteller,

Ik begrijp zeker je voorkeur, dat zullen veel a.s. moeders hebben.
Zelf hebben wij geen kinderen en zullen deze (naar de mens gesproken ook niet krijgen) en dan voel ik zoveel pijn als ik zo'n vraag lees. Jullie hebben al 3 kinderen, wat een wonder is dat toch en een 4e kindje is dan nog een extra wondertje! Ik wens je nog een gezond kindje er bij! Geniet ervan!