De zonde al voor Adam en Eva

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

De zonde bestond toch al voor Adam en Eva? Denk maar eens de gevallen engel, Lucifer. Hij bracht de zonde in het Paradijs met zijn verleidingen. Waarom wordt dan toch steeds gezegd dat de zonde in de wereld is gekomen door de val van de mens?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

God heeft de engelen, waarschijnlijk op de eerste dag, geschapen. Aan Zijn schepping was geen enkel gebrek, niet in de hemel en niet op de aarde. Toch hebben engelen, onder aanvoering van de duivel, hun beginsel niet bewaard. Zij waren niet tevreden met de staat waarin zij door God waren geplaatst en zijn tegen God in opstand gekomen. Daarom zeggen we dat de zonde is begonnen in de hemel.

Op de vraag hóe die zonde in de hemel en later op de aarde kon ontstaan, kan alleen maar gezegd worden dat, hoewel God niet de oorzaak van de zonde is of zijn kan, het Hem toch behaagd heeft om de mogelijkheid te laten voor de wording van de zonde, opdat Hij door de diepten van de zonde heen, verheerlijkt zal worden in gerechtigheid en barmhartigheid.

Hoewel sommige engelen dus in de zonde vielen, betekende dit nog niet dat daarom ook de méns moest vallen. De mens heeft echter moedwillig en vrijwillig geluisterd naar de verleiding van de duivel.

Wanneer de apostel daarom zegt in Rom. 5:12 dat door één mens de zonde in de wéreld ingekomen is, wordt daarmee benadrukt dat door de zonde van de méns (Adam), de zonde in de wereld ingekomen is, en dat dit de oorzaak is dat alle mensen zondaren zijn. Daardoor is de dood in de wereld gekomen en zondigen alle mensen nu van nature.

Ds. J. Driessen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Driessen is op 12-02-2021 overleden.

Tags in dit artikel:

oorsprong van kwaadzondeval