(Te) snel daten na geboorte van kind

ds. R.W. Mulder / 2 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar en heb een kindje van een half jaar. Vanaf begin augustus heb ik contact met een jongen (21), die ik via een christelijke datingsite ontmoet heb. Een paar dagen geleden is hij voor het eerst bij mij thuis geweest om kennis te maken. Er is echter een probleem. Mijn ouders (vooral mijn moeder) vinden dat ik te snel weer contact heb met een jongen na de geboorte van mijn kind. Het tweede punt is dat ze er moeite mee hebben dat ik hem via een datingsite ontmoet heb, ze vragen zich af of dat Gods weg is. Het laatste en grootste punt is dat deze jongen naar een PKN-gemeente gaat en ik zelf naar de HHK ga.

Hijzelf heeft mij verteld dat hij graag naar een ‘zwaardere’ kerk wil gaan in de toekomst, zoals bijvoorbeeld de HHK of CGK. Daar ben ik ontzettend blij mee en daarom zie ik het ook niet als een probleem. Mijn ouders daarentegen vinden het wel een probleem, ze denken dat hij alleen maar voor mij zegt naar een zwaardere kerk te willen gaan. Hij hoort bijvoorbeeld ook één bepaalde dominee uit de hervormde kerk graag, dat kunnen mijn ouders helemaal niet begrijpen.

Mijn ouders vragen me nu of ik het kan verantwoorden naar God om een relatie met hem aan te gaan of ik het kan maken tegenover mijn kind enz. Hij is echt een hele serieuze jongen, hij denkt serieus na over alles, ook zeker over het geloof. Wij vinden elkaar echt leuk en willen graag samen verder. Maar ik ga mij onderhand schuldig voelen tegenover God en mijn kind omdat mijn ouders het zo verwoorden. Mijn vraag is; wat moet ik hiermee aan? Ik weet het niet...

Antwoord

Beste jongedame,

Je vraag is heel complex, maar tegelijk ook heel belangrijk. Het is in het leven van ons mensen het allerbelangrijkst of we handelen en wandelen naar de wil van God en ik merk in je verhaal dat dit voor jou belangrijk is en daar ben ik dankbaar voor. Hiermee is nog geen antwoord gegeven op de vraag wat je hiermee aan moet. Ik wil wat overwegingen geven in de hoop dat je er wat aan zult hebben.

Allereerst merk ik op dat het voor een buitenstaander heel moeilijk is om een oordeel te vormen over een situatie die hij maar amper kent. Je vraagt niet iets over een persoon in de Bijbel, maar over jezelf en de beschrijving hieronder is maar heel beperkt. Je hebt een kindje van een half jaar. Jij bent de moeder, maar het kindje heeft ook een vader. Ik weet niet hoe dit allemaal zit, maar op grond van je leeftijd vermoed ik dat je niet getrouwd bent geweest. Juist deze informatie mis ik en is van invloed op het antwoord op je vraag. Ik denk eigenlijk dat je vraag beter in een persoonlijk gesprek beantwoord kan worden.

De zaken die ik hieronder lees vind ik zelf vanuit Bijbels perspectief niet zo problematisch. De vraag of je een huwelijk aan kunt en mag gaan is immers eerder aan de orde dan de persoon met wie dit is en op welk moment? Ik zie zelf niet in waarom het te snel zou zijn; wie kan dat bepalen? Ook zie ik geen probleem met betrekking tot de manier van ontmoeten. Een datingsite zie ik als een middel en volgens mij hoeft daar niets mis mee te zijn. Er gebeuren tegenwoordig meer dingen digitaal dan vroeger. Zelfs al zou er wel wat mis zijn met de betreffende site dan wil dat niet zeggen dat een huwelijk niet door God gezegend kan worden. Er zijn stellen die begonnen zijn op de dansvloer en nu de Heere dienen.

Ook kerkelijke verschillen hoeven geen breekpunt te zijn. Er zijn stellen waarbij de beide partners afkomstig zijn uit de dezelfde kerk en het is fout gegaan en het omgekeerde komt ook voor. Gesprek en openheid lijken mij van belang om er samen uit te komen en dat lijkt aanwezig te zijn. Ik wil je adviseren om een persoonlijk contact aan te gaan met een ambtsdrager die je vertrouwt.

Een hartelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

dating
2 reacties
leene
Je kindje is een half jaar. Je hebt contact via een datingsite sinds begin augustus. Je kindje was toen hooguit 1 a 2 maanden!! Er is ook heel veel gebeurd want je bent niet met de vader van je kind. Dat is heel moeilijk hoe het ook gegaan is. Sowieso is een zwangerschap en een bevalling nogal een aardverschuiving in je leven. Hoe kun je naast al die wisselende emoties ook nog een serieuze relatie beginnen? Dit is mij echt een raadsel.
Ja dit is te snel punt. Al die andere redenen die je ouders noemen vind ik niet zo steekhoudend maar wel dat dit te snel is. Waarschijnlijk noemen je ouders al die andere redenen erbij om je uit alle macht te overtuigen dat je dit niet moet doen.
Ik wil nog wel wat andere zaken noemen. Heb in het verleden veel met zwangere tienermeisjes gewerkt. Ik heb toen ook vaak gezien dat jonge meiden weer heel snel in een andere relatie rollen. De uitkomst was in 99,9% NIET positief. Soms weer een andere ongeplande zwangerschap en weer alleen met twee kinderen van twee verschillende vaders etc. Zeg niet dat dit jou niet kan overkomen daar zaten ook refo meiden tussen.
En ook al ben je vast overtuigd dat dit jou niet gaat overkomen toch wat vragen. Wie ben je, welke moeder wil je zijn voor je kind. Ken jij jezelf? Een vriend om leegte op te vullen of omdat je niet alleen wil zijn ( wie wil dit wel) is niet zo'n goed idee. Alsof het hebben van een vriend/echtgenoot het hoogst haalbare is en dan.... leef je dag aan dag met iemand samen. En haalt de werkelijheid je soms in.
Het gaat mij er niet om om jou te veroordelen en je zit in een heel moeilijke situatie. Maar werk eerst aan jezelf en bouw een liefdevolle relatie op met je kind. Als dit echt de ware is ( wat dat dan ook moge betekenen) is hij dat ook nog wel na een jaar. Dan kan hij ook wel even wachten. Echt lieve meid: rustig aan met nieuwe relaties.
SenJ
Dominee Mulder, hartelijk dank voor uw reactie.

@leene Bedankt voor deze reactie, het is het overwegen waard.

Beide reacties zijn totaal verschillend, maar hebben mij wel tot nadenken gezet.