Alleen de mannen naar de ledenvergadering

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Beste Ger. Gem.-dominee. Sinds drie jaar ben ik belijdend lid van de gemeente in onze plaats en bezoek ik dus ook de ledenvergaderingen van de kerk. Bij ons in de gemeente is het gebruikelijk dat alleen de mannen naar de ledenvergadering komen. In de Hersteld Hervormde gemeente in onze plaats is dat niet zo. Daar komen ook de vrouwen naar de ledenvergadering.

Ik vraag mij af wat de reden is dat er alleen mannen naar de ledenvergadering komen. Hebben vrouwen geen stemrecht? En hoe kan het dat gemeenten (HHK) met dezelfde Bijbelse prediking dit principe niet hanteren? Is dit ergens vastgelegd? En zo ja, kan dit ook veranderd worden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het feit dat er op een ledenvergadering slechts mannelijke leden aanwezig zijn en stemmen, hangt samen met de orde die de Heere in de schepping heeft gelegd: dat de man het hoofd der vrouw is. Na de val is dit door de Heere duidelijk gehandhaafd. In Christus is er weliswaar geen onderscheid en is de vloek uit deze onderdanigheid opgeheven. Maar het onderscheid in hun plaats en taak is niet weggenomen. Elk heeft een van God gegeven opdracht gekregen.

Dat is ook in de gemeente van grote betekenis. Stemmen op de ledenvergadering is een facet van het regeren in de gemeente. Dat is slechts aan mannen verleend. Lees de vele teksten in de brieven van Paulus er maar op na: 1 Kor. 14: 34,35; 1 Tim. 2:11-15 enz.

Dat in de HHK wel vrouwen stemmen heeft men ‘meegenomen’ uit de vroegere Ned. Herv. Kerk. Maar zo is het van het begin niet geweest.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

positie van vrouw