Stemrecht van vrouwen in de gemeente

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de gemeente hebben alleen de mannelijke belijdende lidmaten stemrecht. Nu moest er een paar weken geleden bij ons gestemd worden en ben ik er over na gaan denken. Mijn gedachten gingen toen vooral uit naar de weduwen die geen zoon hebben met stemrecht en vrouwen die niet getrouwd zijn, zij kunnen dan hun mening niet geven.

In de bijbel vond ik het volgende: 1 Korinthe 14:34: “Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn.” De kantekeningen zeggen bij het woord zwijgen: “Dat is, openlijk niet spreken tot de gemeente, al zijn zij ook met goede kennis begaafd.” Is stemmen openlijk? En bij het niet toegelaten te spreken: “Namelijk openlijk in de gemeente iets te leren of voor te stellen.” Moet ik stemmen hier ook onder rekenen? En is het nu echt verkeerd dat vrouwen stemrecht hebben?

Antwoord

Beste mensen,

De vraag ging over het stemrecht in de gemeente voor vrouwen. In het kort kan ik daar dit op antwoorden: Het is inderdaad zo dat de apostelen hebben geleerd (en de Heilige Geest heeft hun brieven overgenomen in het Woord Gods) dat de vrouwen in de gemeente zullen zwijgen. Hierachter schuilt een hele zaak, namelijk dat de rol van man en vrouw in onze schepping èn in de christelijke gemeente verschillend is. Op zichzelf zou daar een hele beschouwing over te geven zijn, maar dat wil ik in dit kader niet doen. Laat ik slechts dit noemen: de vrouw heeft volgens Paulus afbeelding te zijn van de gelovige tegenover Christus en de man mag afbeelding zijn van Christus tegenover de gelovige. Wat nogal eens verkeerd wordt begrepen is, dat hierdoor aan de man een heersende rol zou worden toegedeeld. Niets is minder waar: Christus kwam niet om te heersen, maar om te dienen! Deze zaak kan slechts begrepen worden vanuit de liefde!

Het stemrecht kan beschouwd worden als een verlengstuk van de rol van leidinggeven, die de Heere aan de man heeft toebedeeld. Vandaar dat men tegen het stemrecht voor vrouwen is. Dat weduwen geen stem in de gemeente zouden hebben, is nog maar de vraag. In de Bijbelse tijd was het zo dat de vrouw in de man "besloten" was. Zullen de mannen in de gemeente niet weten wat er onder de vrouwen, cq. weduwen leeft? Verstandige mannen hebben altijd gelet op de zienswijze van vrouwen! Zoals Christus toch ook let op wat zijn bruidskerk bezielt!

Overigens moet in alle eerlijkheid worden gesteld dat het wel voorkwam en voorkomt in hervormde gemeenten dat vrouwen wel gingen stemmen om onrechtzinnigheid tegen te gaan (van die kant kwamen de vrouwen immers wèl stemmen!).

Met een hartelijke groet,
ds. M. Baan

Tags in dit artikel:

positie van vrouw