Vraag
Aan een panellid uit de Gereformeerde Gemeente (of een ander kerkverband waar de hierna beschreven situatie gelijk is). In onze gemeente mogen op een ledenvergadering alleen mannen komen. De vrouwen mogen thuis wel met de man spreken, over bijvoorbeeld welke predikant beroepen moet worden, welke ambtsdragers gekozen moeten worden, etc. Maar meestemmen mogen ze niet.
Nu is dat voor getrouwde vrouwen niet zo'n probleem, hun man vertegenwoordigt hen. Maar wat nu met weduwen en alleenstaande vrouwen? Hun stem wordt zo niet gehoord... Waar is het eigenlijk op gebaseerd dat vrouwen niet op de ledenvergadering mogen komen?
Antwoord
Beste vriend(in),
Kernteksten voor de positie van mannen /vrouwen in (het samenkomen van) de gemeente zijn 1 Kor. 14: 34 en 1 Tim. 2: 11,12: 1 Kor. 14:34: "Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt." 1 Tim 2:11,12: "Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe dat zij lere, noch over de man heerse, maar wil dat zij in stilheid zij."
De commentaren die ik hierbij nasloeg (Kanttekeningen, Calvijn, Matthew Henri, Dächsel) stemmen erin overeen dat het hier gaat over een scheppingsinstelling die is dat de vrouw geen gezag uitoefent over de man en dat er uitzonderingssituaties waren en zijn. Ook wordt gesproken over de primaire taken van man en vrouw. Daaruit is afgeleid dat er (in veel) kerken een mansledenvergadering is. Dat geeft herkenbare en terechte vragen zoals je stelt: Hoe kunnen en moeten alleenstaande vrouwen betrokken worden bij de gemeente? Getrouwde vrouwen kunnen thuis met hun man overleggen over stemgedrag bij beroepingswerk, verkiezing van ambtsdragers of zakelijke punten van de vergadering. Weduwen zouden, als die er is, zo mogelijk met een zoon of een mannelijk familielid kunnen spreken.
Maar hoe dan met alleengaanden die niet zulke (familie)relaties hebben? Het meeleven van alle belijdende leden wordt er mee gediend wanneer de agenda plus de te behandelen voorstellen tevoren bij alle belijdende leden worden bezorgd, dus ook bij alleenstaande vrouwen die belijdend lid zijn. Dat gebeurt ook in sommige gemeenten. Dit gaat dan uiteraard onder de voorwaarde van vertrouwelijkheid: de informatie is alleen voor belijdende leden bestemd en mag niet worden verstrekt aan anderen. Dat geeft de gelegenheid aan vrouwen om zelf iets aan de kerkenraad of via een mannelijk belijdend lid tevoren vragen of voorstellen door te geven. Uiteraard kan dat ook wanneer het de gewoonte is dat vrouwen na afloop persoonlijk worden bezocht door een ambtsdrager, die dan kort vertelt wat er besproken en besloten is. Het nadeel is dat dit dan achteraf gebeurt, maar het is zonder meer positief voor de betrokkenheid, zeker als er daarbij gelegenheid voor gesprek is. Daarnaast is ook bij het regelmatige huisbezoek een mogelijkheid om (naast het belangrijkste doel van dit bezoek, namelijk het spreken over de geestelijke welstand en de vrucht op de prediking) het nodige te vragen.
Ook wordt vaak in de kerkbode een kort verslag opgenomen van een gehouden ledenvergadering, dat is dan voor alle lezers bestemd, ook voor de kinderen.
Het is voor de hele gemeente goed dat er een passende informatieverschaffing is. Die is goed voor het meeleven. Voor de kerkenraad is het ‘luisterend oor’ van groot belang. Dat is een vrucht van echte belangstelling, van meeleven in zorgen voor de tijd en voor de eeuwigheid. Dat laatste mag wel het meest drukken. Wijlen professor Wisse schreef eens: Ik zorgde er altijd voor dat als ik ergens op bezoek was geweest, dat met wist dat er "een dienaar van Christus" op bezoek was geweest. Het gaat niet om een beleefdheidsbezoekje. Als je dat beseft is er vooraf gebed nodig om wijsheid en achteraf om zegen en vergeving.
Na en naast de prediking zijn de persoonlijke bezoeken, middelen die God geeft om de gemeente te leiden: De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is deze: weduwen en wezen bezoeken in hun verdrukking en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld (Jacobus 1:27).
Krimpen aan den IJssel,
Dr. G. van der Hoek
Dit artikel is beantwoord door
dr. G. van der Hoek
- Geboortedatum:28-05-1945
- Kerkelijke gezindte:Gereformeerde Gemeenten
- Woon/standplaats:Krimpen a/d IJssel
- Status:Inactief
Bijzonderheden:
Em. hoofddocent/rectorDit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Of zit er weer een verschil in tussen een kerkelijke of landelijke vergadering/stemmingen?
Maar aan de andere kant, ik ben dit gewend en heb er weinig moeite mee.
Ik ben er alleen niet mee eens wanneer een vrouw daarom gelijk als de mindere wordt betiteld.
Roosemond, wat bedoel je daarmee? Dat ze thuis niet alles mogen vertellen wat er besproken is? Dat vind ik maar vreemd. Bij ons staat het verslag gewoon in de kerkbode. Dus iedereen kan het lezen. De kerkenraad heeft een ambtsgeheim, maar de ledenvergadering heeft dus ook geheimen? Wat zou er zoal dan niet verteld mogen worden aan de vrouwen?
De alleenstaande en alleengaande vrouwen krijgen wel een agenda en financieel jaaroverzicht zodat ze wel weten wat er besproken gaat worden.
Bij ons krijgt elke alleenstaande en ieder die met kennisgeving afwezig is een veslag. We zijn toch allemaal leden. Over het wel of niet toelaten van vrouwen kun je verschillend denken.
Ha. ik hoor het de voorzitter van de vergadering al zeggen... dit mag je echt thuis niet vertellen hoor.
Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik ken uw situatie niet dus als ik iets verkeerds schrijf, excuses. Misschien wil uw man wel niet alles vertellen en gebruikt hij dit als excuus.
Bij ons krijgen we het financieel verslag (balans/baten- en lasten/begroting) op papier uitgereikt en dit kun je mee naar huis nemen. Niet dat mijn vrouw het wat interesseert, maar goed..
verder ga ik hier niet verder over in discussie.
Het noemen van 'zaken waar ze nog niet helemaal uit zijn' is echt grote onzin. Dit soort uitspraken creeert een mist rondom het reilen en zeilen van een kerkenraad die naar mijn mening ronduit ongezond is.
Natuurlijk zijn er zaken die een kerkenraad behandelt die verborgen moeten blijven. Maar op de jaarlijkse ledenvergadering worden alle activiteiten alsmede de financiele gang van zaken van kerk en diaconie behandeld. In onze gemeente krijgen we een aantal weken van tevoren een keurig document dat iedereen mag lezen. Daar is namelijk niks geheims aan en dat mag ook niet!
De post van bijvoorbeeld diaconale uitgaven wordt als totaalpost getoond, en niet verder uitgelegd, want diaconale ondersteuning van gemeenteleden is zo'n typisch onderwerp dat wel binnen de consistorimuren moet blijven.
Maar voor de rest: vraag niet alleen om transparantie, maak duidelijk dat de kerkenraad hiertoe verplicht is! Hoe kan anders iemand beoordelen/controleren of de (financiele) gang van zaken wel zuiver is? Voor mij is dat niet meer dan de bijbelse plicht om alle dingen met orde te laten gebeuren.
Verder wordt er tijdens een vacante periode niets met de mannelijk lidmaten besproken over de te beroepen predikant. Het was zelfs zo dat de dominee die door veel mensen in de gemeente gewenst was om te beroepen juist NIET beroepen werd....
Dominee en consulent staan er achter, helaas, maar don't worry, ik ben al "orienterende" ;)
- 1
- 2